Op deze bladzijde staat een verslag van de laatste rit(ten).
Als een verslag op deze bladzijde wordt verwijderd, dan is deze altijd weer terug te vinden in het 'Archief'.

Website

De website van de
DC-10 Sky Riders geeft een leuk beeld van de club activiteiten.

De inhoud van de website wordt gemaakt door de leden. Als iemand een leuk verhaal, een leuke foto of fotoserie heeft, dan kan deze uiteraard worden geplaatst.

In het archief is een overzicht te vinden van alle (bekende) ritten, inclusief foto's, het verslag en de route.

Naast de vaste club activiteiten kunnen leden ad hoc activiteiten op de website plaatsen. Hiervoor een kant en klaar verhaal opsturen naar de webmaster.

Meet & Greet rides kunnen worden opgegeven middels een e-mail aan de leden en aan de webmaster.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DC-10 Skyriders 2011-2019 ©

 

Vorige ritten/ evenementen

  • Friesland
  • Snertrit
  • Oliebollen rit
  • M&G WW 1
  • KNVB - VAR
  • Grunning
  • Bier rit
  • IJsselmeer
  • Fries Rondje
  • Beekbergen

April rit - Friesland
door Rein - 05 mei 2019

Meer op de kalender dan op gevoel of weersvoorspelling heb ik vanochtend de voering uit mijn motorpak gehaald. Ik kan mij menig Koninginnedag herinneren dat wij massaal van de warmte genietend naar de hoofdstad togen om in het Vondelpark en de Jordaan andermans overbodige spullen te gaan kopen. Of dat twee koninginnen geleden een bonte stoet aan het bordes van paleis Soestdijk langs trok onder een straal blauwe hemel.Beach club Lemmer
Maar nu wij een Koning hebben en we zijn verjaardag drie dagen eerder vieren is het niets met dat weer. Vandaag niet maar ook op zijn verjaardag niet. Het is droog maar de temperatuur komt niet boven de 12 graden uit. En dan moet je nog goed opletten ook want hij schommelt vaker rond de 10-11 graden. Genoeg over het weer gezeurd.

Op naar Lemmer. Het is meivakantie en er staat voor mij geen enkele file onderweg. Zo doorrijden. Kan ik ook al niet over zeiken. Voorspoedige rit en veel te vroeg kom ik op een vrijwel leeg parkeerterrein. Een eenzame gele GS van Jos staat er al. De voorrijder en de ‘voorzitter’ zijn er, het quorum is aanwezig. Jos en ik zijn een beetje geschrokken de afgelopen dagen want er hebben zich 28 deelnemende motoren aangemeld en 3 bijrijders. Dat is een record voor een openingsrit. Alle dames van Friesland zijn aan het appelschillen gezet en heel Friesland bakt is ingeschakeld om Beachclub Lemmer van Appelgebak01voldoende appelgebak te voorzien. En door een misverstand heeft Jos het personeel een half uur te vroeg opgetrommeld. Het voordeel daarvan is dat wij al meteen koffie hebben. En appelgebak met of zonder slagroom. En een vrolijk lachende dame in de bediening.
Rond 10 uur meldt zich een gestage stroom deelnemers. En deelneemsters want Liesbeth is er bij en Cooky. Die laatste heeft haar zoon van 8 meegnomen en gaat kijken hoe lang hij het uithoudt achter op de motor. Tot vandaag nog nooit langer dan een uurtje achterop bij Mama.
Vandaag twee dames achterop. Maarten van der Poll en Hans Bakker hebben de respectievelijke echtgenotes bij zich. Het is een mooi weerzien van motorvrienden na de winter. Veel bij te praten en ook kijken wie er een nieuwe of andere motor heeft.

Tegen 11 uur wordt het tijd om weer naar buiten te gaan en op te zadelen. Naar verluid heeft een enkeling bij het aanrijden een klein buitje gehad. Op de diagonaal Breda - Lemmer was het droog overigens. En in Lemmer is het bewolkt maar droog en 10 Gaasterlandgraden. Een lang lint komt op gang en begeeft zich westwaarts langs het IJsselmeer. We zijn hier in Gaasterland een glooiend en bosrijk landschap in het westen van Friesland. In mijn herinnering waar de mannen van de Discus zich ophielden als ze zich niet met hun vliegende schotel elders bevonden (naar de boeken van Ruurd Feenstra en Bert Benson). Lekker rijden op mooie wegen. Kronkelend over dijkjes en inderdaad wat reliëf.  Best lekker om er aan het begin van het seizoen weer in te komen. Waar ik overigens niet aan kan wennen zijn de plaatsnamen in twee talen. Dat zie je maar op een paar plaatsen in de wereld. En meestal komt dat door een dwars volkje in een land. Neem nu dat kleine dorpje in Gallië.
Bekend fenomeen, als je wat achter in de het veld zit is het tempo hoger. Ik kan daar wel aan wennen. Meestal zit ik meer voorin "the pack" en dan verveel ik me soms. Overigens blijft de les om met een lijnmotor niet achter een boxermotor te rijden. Als Grote Pierdie het gas loslaat staat hij direct stil door de compressie. Die Pan van mij blijft maar rijden en ik moet dan snel een paar versnellingen omlaag klikken om ook zonder rem vaart te minderen. 
Na een klein uur stoppen we even om bij het monument te kijken waar Grote Pier de Hollanders in de pan heeft gehakt. Geen onbekende stek voor de Sky Riders. Ik heb het nog eens opgezocht (Wikipedia), lekkere jongen die Grote Pier. Maar ik weet niet wat ik zou doen als mijn vrouw en veel dorpsgenoten door de vijand worden vermoord. Hij nam er geen genoegen mee en heeft zijn wraak wel genomen. Tot ver buiten Friesland.
De route is simpel, we maken een omtrekkende beweging rond de Fluessen (zie ik op de kaart). Heeft Jos mooi in elkaar gezet. In Hindeloopen kun je zien dat het seizoen nog niet erg op gang wil komen. Een paar kleumende Duitsers en lege Horeca. Voor ons ook nog geen reden om te stoppen. Dat doen we in IJlst, bij het wapen van IJlst. Een Wapen van IJlstware overval met ruim 30 man/vrouw en een kind.
De hele familie is opgetrommeld in de bediening. Ik moet zeggen dat ze redelijk snel de uitsmijters, omeletten en ballen gehakt op weten te dienen. Al zal Gert daar anders over denken. Het lijkt heel even dat ze hem zijn vergeten. En misschien waren ze de kaas ook vergeten in zijn omelet. Tussen het happen door wordt er ruim bijgepraat over familie, werk of pensioen. Gezellig weer met al die motorvrienden en vriendinnen. Ik mag het dan op de motor net niet warm hebben hier binnen met zijn allen krijg ik wel een warm gevoel.
Afrekenen kunnen ze ook vlot zodat we weer op pad kunnen. Die kleine man van Cooky is er nog steeds bij en kiest er voor om bij een echte motoragent in burger achterop te gaan. Bij de leader himself. Zo trots als een pauw! Een aantal niet nader te noemen deelnemers (volwassen mannen) haken al wel af. Daar kun je wat van vinden maar ze waren er wel op die kille dag eind april.
De rest trekt rond Sneek in de richting van Akkrum. Naar dit dorp hebben ze een zeiljol genoemd. Prachtige jeugdboot. Ben ik ooit nog eens Antilliaans kampioen in geweest (12 deelnemers), die beker moet ik nog ergens hebben.Joure
Naar het zuiden tussen de Terhornsterpoelen en het Sneekermeer door. Langs de Terkaplesterpoelen. En dwars door Joure heen. Ik verwacht ieder moment dat Hein de hoek om komt maar die woont hier niet meer. 
Langs het Tjeukemeer verlaten we Friesland en zijn alle plaatsnaamborden alleen nog in het Nederlands. We vervolgen onze weg dwars door het natuurpark de Weerribben. Vandaag alleen maar nette motoren met dempers dus geen geluidsoverlast. Wat een prachtig stukje natuur is dit. Puur genieten op de motor.
Vandaag tijdens de rit geen stoplicht gezien. Maar in dit deel van het land is er een ander fenomeen waar je geen controle over hebt; bruggen in vaarwegen. En die gaan open voor recreatieverkeer. Nu zijn wij dat ook maar er wordt voorrang gegeven aan toeristen die langer in de regio verblijven en dus meer geld spenderen. En dus staan wij voor de zoveelste keer vlak voor het einde van de rit voor een opgehaalde brug in de Wetering. De mensen op. De bootjes zijn tamelijk relaxt. Misschien kan ik dat ook wel, motor af en lijdzaam wachten. Gelegenheid om met de helm op naar elkaar te Geertien in Muggenbeetschreeuwen over hoe leuk we het hebben.
Een kilometertje verder arriveren we bij Geertien in Muggenbeet, het einde van deze prachtige rit. Binnen is het warm en gastvrij. Nog een kopje koffie of warme chocomelk. En die jongeman Jeroen, die heeft de hele dag meegereden. Wat een topper. Een Sky Rider in de dop. Mede aangemoedigd door Jos en de andere deelnemers.
Bij het vertrek leer ik van Hans Doorn dat je ook een motor tweedehands kunt kopen om te kijken of je het iets vindt. Een super lange proefrit zeg maar. Ik dacht eerder aan huren of lenen om daar achter te komen. Jos voegt mij toe dat het een kwestie van geduld is voordat iedereen op een BMW rijdt (vrij naar Rowwen Heze). In mijn geval meer een kwestie van geld alhoewel. De prijzen van de R1200 RT op internet mij niet tegenvallen. Vreemd genoeg is die motor lager dan de GS en lichter dan de Pan. Het onderzoek waard.

Nu nog even naar huis. Bij Emmeloord kom ik een paar andere motorrijders tegen en ook verkeersontregelaars bij de oprit van de A6. In een clubje van 5 motoren rijden we richting het westen. Bij Almere verwacht ik dat we opsplitsen maar de situatie is gewijzigd en volgens mij draaien er een paar de verkeerde afslag de A27 op. Ik geef gas en laat ze achter mij.


Wat een mooie rit, nog leuker als het een paar graden warmer is en de zon schijnt.

Foto's zijn helaas niet beschikbaar (wie heeft er foto's?), maar de route is weer te downloaden in gpx-format.

 

 

 

Snertrit
door Evert - 23 maart 2019

Het was even wennen een snertrit eind maart. Normaal gesproken is het rot weer, koud, regenachtig, beetje sneeuwresten. Dat was de oorspronkelijke datum ook zo. Dus uitstel tot 23 maart.Keukentrap toespraak

Het was ook even wennen, een snertrit zonder captain Ron. Ziek, zwak misselijk. Kan gebeuren maar eigenlijk niet op de dag dat ons motor seizoen feitelijk begint.
Het was ook even wennen zonder de vaste kok door de jaren heen van onze overheerlijke snert. Cees is er helaas niet meer, heeft een mooi plekje in de hemel, zeker en vast.

Misschien mede door het prima weer, 12 graden bij vertrek oplopend tot circa 15 graden. Er waren meer dan 50 aanmeldingen, alleen Simon ontbrak bij de start vanwege een kapotte accu. Halverwege dankzij ANWB en Motoport Almere toch nog aangehaakt met zijn imposante Ducati Diavel. En ze kwamen weer van heinde en verre. Mooi toch die trouw  en het was de 20. editie alweer.

Captain Ron dus ziek, co-Evert hield het praatje vooraf en rond half 12 zette de stoet Tussenstopzich in beweging voor een tocht uitgezet door chef routeplanner Martijn. Een juweeltje weer door de bossen rond Ermelo/ Putten en Garderen en het buitengebied van Kootwijkerbroek en Stroe waar naast prachtige optrekjes ook de vrije uitloop kippen liepen te scharrelen.
Bij parkeerplaats van de Zeumerense Plas was de dropjes stop, zonder Sandra. Echter anderen namen haar taak over.
Ruim twee uur na vertrek werd Ermelo weer bereikt voor een kop dampende snert, gekookt door chef kok Roy van De Rimboe, helemaal TOP!

Dank een Martijn, Marijke voor de taarten en dames die mee hielpen in de keuken!
Op naar de 21. editie, wanneer? Toch weer laatste zaterdag januari 2020 of toch maar maart?

Gezellig

De foto's staan weer in een album en ook het routebestand is beschikbaar.

 

 

 

 

 

 

Oliebollen rit - Tussendoortje
door Evert - 12 december 2018

Er zijn ook in de donkere winterse tijden van die dagen dat je tweewieler je met trieste ogen aankijkt: van komt er nog wat! gaan we nog iets doen? Vertrek uit Ermelo

Snel de weersprofeten geraadpleegd en ja hoor woensdag de 12. van de 12. waren er lichtpuntjes in de duistere hemel.
Niet al te warm, klein nachtvorstje van te voren, maar geen neerslag en dus ..... de brommer kon de schuur uit, tank vol en op naar Ermelo waar Fineke & Evert de koffie op temperatuur hadden en de lokale oliebollenboer rond 10.00 uur zijn bolletjes uit het spetterende vet haalde.

 

 

Veertien dapperen gaven gehoor aan de wens van hun brommende vriend en na de hete koffie plus de warme oliebol werden de zadels beklommen om o.l.v. chef navigator Martijn een prachtige route te rijden. drop

Langs de Zwarte Boer/ kasteel Staverden/ Elspeet/ Vierhouten en Oene werd de IJsseldijk bereikt. Het water staat inderdaad nog laag. Na een kort dropstop (Peter had drop meegenomen) werd via Hattem (waar Jan langs zijn tijdelijke villa reed) het beroemde dorp Zalk bereikt, waar Klazien uut Zalk vroeger haar kruidentuin bestierde. Klazien is inmiddels in de hemel, maar cafe De Oase is er nog. Smullen onder meer van de lokale Boffert.

 

 

Vertrek uit Zalk

Met gevulde magen werd via Kamperveen/ Noordeinde/ Elburg/ Nunspeet en het Zandenbos langs kronkelende weggetjes Ermelo weer bereikt.
Kortom ene mooi tussendoortje en onze brommende vrienden kunnen weer voor even de schuur in!

Het routebestand is weer beschikbaar in gpx format en de foto's staan weer in een album.

 

 

 

 

 

 

 

WW1 Memorial Tour
door Ron - 18 november 2018Begraafplaats Passendale

Een paar dagen voordat het precies 100 jaar geleden was dat de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog intrad, opperde Peter van Berkel het idee om voor deze bijzondere gelegenheid een driedaagse tour langs de slagvelden van weleer te maken.

Het was kort dag wat betreft de organisatie, maar toch kwam er op 13 november om 10.00 uur in de ochtend een Skyrider splintergroep van vier man samen bij de Shell in Numansdorp. Harry Postema, Paul Laroy en Ron Vader voegden zich daar bij Peter.

Via een mooie route binnendoor bereikten we de eerste te bezoeken begraafplaats bij Passendale. Dat dorp werd in de oorlog totaal verwoest en op deze prachtig onderhouden Tyne Cot Cemetery zijn bijna 12.000 man begraven en worden de namen weergegeven van nog eens ruim 33.000 vermisten. Hier en op de meerdere andere oorlogsplekken die we bezochten, konden we niet anders dan hoofdschuddend rondlopen. In Ieper had Peter een prima hotel Biergeregeld vlakbij de Grote Markt, met parkeerplek voor de motoren. Het Belgische bier smaakte heel goed! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de tweede dag was het wederom prachtig weer en reden we noordwaarts richting Nieuwpoort. Links en rechts van de weg wemelde het van de begraafplaatsen en monumenten. Onderweg stopten we bij Brooding Soldier MemorialLangemark om het indrukwekkende Canadese Brooding Soldier Memorial te bekijken.
Vlak daarbij was een grote Duitse begraafplaats met 44.000 slachtoffers, grotendeels in massagraven.
In Diksmuide aan de IJzer ligt de goed geconserveerde Dodengang waar we in de loopgraven om de haverklap omver werden gelopen door uitgelaten schoolkinderen.
In Nieuwpoort koffie en daarna sloeg het weer om. We dachten aan tijdelijke zeedamp, maar de mist bleek hardnekkig en ook de volgende en laatste dag bleef dat zo. Koud en vochtig, maar de reis bleef boeien.

 

 

Het ‘Museum aan de IJzer’ in Diksmuide wilden we eigenlijk voorbij rijden, maar bleek ook een tentoonstelling over de inzet van vliegtuigen in de Eerst Wereldoorlog te herbergen, dus……. Het bleek een mooi museum, met ruim 20 verdiepingen in een toren. Toen we eenmaal tot de 5e met de vliegtuigen Talbot housewaren afgedaald zat de tijd erop en werden we daarbuiten gestuurd! ’s Avonds om 20.00 uur nog de ‘LastPost’ in de Menenpoort meegenomen.

De volgende morgen hebben we eerst de rest van de route afgemaakt, deels over de natte kasseien met herfstbladeren. De tocht werd afgesloten in een militair tehuis tijdens de oorlog, het fameuze Talbot House in Poperinge, alvorens koers naar huis te zetten.

 

 

 

De tour was meer dan de moeite waard en er zijn nog vele plekken die we nog graag hadden willen bezoeken. Wellicht volgend jaar onderweg naar WW2 in Normandie..?

Peter, dank voor de organisatie en de routes!

De foto's staan weer in een album en de route is beschikbaar in gpx-format.

route ww1

 

 

Slotrit - KNVB: VAR
door Rein - 18 november 2018

Dinsdag 30 oktober, een warm droog jaar komt ten einde. Maar niet op deze dag. Voor de slotrit van de DC-10 Sky Riders hebben de weergoden net die dag veel regen in de voorspelling. Zoveel dat Evert er toch ietwat zenuwachtig van wordt. Ook door de wind die men daarbij in gedacht heeft. De dag ervoor blijkt de voorspelling aangepast te worden en lijkt het minder erg. En we zijn geen watjes. Dus het gaat door. Dorpskamer Ermelo

In de voorgaande dagen ben ik al wel benaderd of het verstandig was om te gaan rijden. Mijn commentaar is dat de meerdaagse weersvoorspelling onbetrouwbaar is en dat uitstel of afstel door gemaakte afspraken met Horeca en KNVB verplichtingen schept.

En ik heb weer eens gelijk gekregen. Want op de ochtend van de 30e is het nog steeds droog!
Daarom op tijd met warm ondergoed, binnenvoering en dikke handschoenen op pad naar Ermelo. Want de temperatuur is lager dan we gewend waren, graad of vier vijf. Met een slotje handvat verwarming erbij goed te doen.

De andere weggebruikers hebben zich ook niet laten ontmoedigen met hun vierwielers. Daarom mag ik door ruim 20 km file heen ploegen. Wel met een glimlach op mijn gezicht want ik blijf rijden. Zodoende ruim op tijd bij de Dorpskamer in Ermelo. Daar tref ik Wim Oranje en Nico van der Laan al aan de koffie met obligaat appelgebak. Doe mij ook maar een flinke kop koffie met gebak. Ik zondig tegen het dieet in. Weet nog steeds niet wat Nico zit te pielen met een GoPro en een batterij.

In rap tempo daarna komen er nog ruim 20 andere Sky Riders aangereden. Volgens mijn lijstje moeten het er 28 worden! Toch nog een paar afvallers door startproblemen (Paul) of toch watjes (ik zal ze niet bij naam noemen). En wat ook niet onvermeld mag worden is dat Luuk en Kees samen met de auto zijn gekomen. Dat zijn halve watjes dan?

Ten behoeve van de lunch moet ik nog wel even € 10, p.p. innen. Je doet vooraf een verzoek om met biljetOnderweg keuze te pinnen. Toch weer briefjes van 20 en zelfs 50 moeten wisselen. Maar het kwam goed. Geeft toch weer aan dat motorrijders niet allemaal even goed lezen.

Bijzondere gast vandaag is Jos Lakerveld. Wie van ons heeft er niet van hem veel geleerd met VRO. Gedurende de dag smeed ik met hem een plan voor het komende seizoen. Daar ga ik jullie eerdaags een voorstel voor doen. 
Als je Jos bijzonder beschouwt, omdat hij bij de eerste en laatste rit van dit seizoen aanwezig is, dan ben ik dat ook. Het is er tussendoor dit jaar niet van gekomen om er bij te zijn voor mij. En daarom is het een goed weerzien met veel leden.

Tijd om op te zadelen, het is alweer half twaalf. Martijn wijst de weg. Het is nog steeds droog en opgewarmd naar 7 graden! Vraag me niet hoe de rit ging, dat staat nog wel op de site of in de track van al die navigatie van de verschillende motoren. Wel weet ik dat de Veluwe al mooi aan het verkleuren was. De zwijnen hebben de bermen lekker omgeploegd op veel plaatsen.

Laten we zeggen met een grote boog richting Apeldoorn en daarna via het park Hoge Veluwe naar de rivieren zijn gereden. TussenstopHet lukt heel lang om het hele lint bij elkaar te houden. En toch zie ik na de plas/ rookpauze nog maar één motor in mijn spiegel. Ongeveer 10 motoren kwijt. Achteraf blijkt dat Wim Oranje met panne is blijven staan. Bij het begin van de winter al accuproblemen. Kan je nu niet meer overkomen Wim. Gelijk een nieuwe kopen. Hij heeft met hulp van de ANWB zich later bij de KNVB weer aangesloten bij ons.

Toch besloten om met nog maar 1 motor in mijn spiegel te stoppen. Alles voor mij rijdt door inclusief die ene motor. En daar sta ik dan in mijn eentje. Er flitst van alles door je hoofd. Want het duurt geruime tijd voordat ik Jos aan zie komen. Met een rits motoren in zijn spoor. We gaan gezamenlijk weer rijden. Al heb ik geen idee waarheen want voor mij is niets te bekennen.
Achter mij zie ik de boel weer stil houden. Blijkt dat er iemand is die wel de rit in zijn navigatie heeft en weet dat we af moeten slaan langs het spoor. Henk, onze nestor, haalt mij weer op en gezamenlijk gaan we verder. Het duurt best lang voordat we weer aansluiting weten te vinden met de kopgroep.
Wat dit laat zien is dat we toch regelmatig, ook voor de ouder rotten, nog eens de regeltjes door moeten nemen. Want als je de achterligger niet meer ziet dan moet je stoppen bij de volgende afslag. Als iedereen dat doet dan zijn we snel weer bij elkaar.

Ergens in mijn achterhoofd is opgeslagen dat iemand ooit die regeltjes heeft opgeschreven. Ook over baksteen gewijs rijden en de voorrijden niet inhalen. Weet alleen niet waar ik die regeltjes heb. Als iemand ze in zijn archief nog weet te vinden dan hou ik mij aanbevolen. Kunnen we ze nog eens met iedereen delen aan het begin van het seizoen (Gewoon even kijken op onze website "Foto's en video's" tab: "Rijden in een groep" - red.).

Nu we weer rijden slingeren we door dorpjes en is het zeker goed dat iemand de rit heeft. En dan zijn we bij de rivieren en kunnen we even los langs de rivierdijk. Beschaafd want allemaal gedempte uitlaten, toch?Aankomst

Na Wijk bij Duurstede trekken we het binnenland weer in. Daarmee zijn we ook weer in het groen. We rijden Zeist binnen en voor mijn gevoel ook weer uit. Het complex van de KNVB ligt natuurlijk niet midden in het dorp. Wordt netjes op de ANWB borden aangegeven. Bij de oprit staat Paul Laroy op ons te wachten. Hij heeft de auto genomen om met de lunch toch bij ons te zijn.

Er is nog wat verwarring waar we moeten zijn. Want Evert neemt ons direct mee naar de VAR in de veronderstelling dat de lunch daar geserveerd wordt. Als we de jassen uit hebben en ik mijn helm in een locker heb opgeborgen blijkt dat we elders moeten zijn. Geeft niet, een mooie wandeling over het complex naar het gebouw van het restaurant. Maar ook daar is de lunch niet. Die was. Toch bij de VAR maar dat wist niemand. Hij komt deze kant op. Al lang blij dat ze onze broodjes niet op hebben gegeten. Laat ik hier nog wel netjes vermelden dat de lunch bestond uit luxe broodjes met verschillende dranken. Geen kroketten en uitsmijters. De KNVB doet alleen aan gezond eten.

Op naar de VAR. We worden warm ontvangen en krijgen een uiteenzetting waar de VAR inmiddels staat. Dorpskamer in ErmeloEvert, de aanstichter van vandaag moet ons verlaten, hij heeft een afspraak met de Soldaat van Oranje en Fieneke.
Goede uitleg van wat de VAR nu wel en vooral niet doet. De criteria zijn duidelijk, de VAR is ondersteunend aan de scheidsrechter. Ze kunnen maar voor een vijftal criteria proactief de scheidsrechter benaderen om een actie nader te bekijken. Andersom begreep ik kan de scheidsrechter alles aan de VAR vragen maar zal alleen doen als hij zelf twijfelt of iets echt niet heeft kunnen zien. Ze kunnen met vijf teams dewedstrijden in de eredivisie volgen vanuit Zeist. Slechts aan het einde van het seizoen, bij de ontknoping van de competitie, werken ze met mobiele units bij de stadions omdat er dan meer wedstrijden tegelijk gespeeld worden. Meer dan de beschikbare posities in Zeist.

Er worden nog wat pittige vragen gesteld waaruit blijkt dat niet alle Sky Riders voorstander zijn van de voortschrijdende techniek. Het zou de lol van het spelletje weg nemen. Daar zit wat in maar de commerciële belangen in het betaald voetbal zijn te groot geworden. Volgens de vragensteller zouden spelers anders gaan reageren door de VAR. En dat wordt bevestigd door de gastheer. Maar wel in positieve zin. Een schwalbe wordt door de VAR genadeloos herkend. VAR

Er ontstaat ook nog een leuke discussie naar aanleiding van het voorgaande weekeinde. Bij Ajax - Feijenoord heeft de VAR een aantal zaken mooi herkend. En toch kunnen ze niet overal uitsluitsel voor geven.
Samen met de doellijn sensors heeft de VAR wel verandering gebracht in het voetbal. Als je het goed beschouwd is de voetballerij best wel conservatief. Bij tennis en hockey wordt al langere tijd gebruik gemaakt van de nieuwe hulpmiddelen. Tot volle tevredenheid van spelers, scheidsrechters, bestuurders en publiek.

De studiodeuren gaan open en een echte VAR en ene technisch assistent geven uitleg over de technische zaken. Ook laten ze met wat beelden zien wat zij kunnen zien en hoe het werkt in relatie met de scheidsrechter. Het is een indrukwekkend geheel. Drie man per wedstrijd; de VAR, een assistent en een video operator. Die moeten goed op elkaar ingespeeld zijn. Herkenbaar voor ons als cockpit mensen.

De tijd is beperkt en we worden gevraagd om de studio weer te verlaten. Het is geen speeldag en de mannen die ons rondleiden zijn hier in hun vrije tijd. Dank daarvoor aan de mannen van de VAR.
Om een uur of vier is iedereen weer buiten en stapt op om naar huis te gaan. Het seizoen is weer ten einde. Mooie slotrit. Goed geregeld door Evert en Martijn.

Het routebestand is beschikbaar in gpx-format en ook de foto's staan weer in een album.

 

September rit - Grunning
door Luuk - 27 september 2018Pieterburen

Het is alweer september en dan wordt de voorlaatste rit van ons seizoen gereden. Deze keer waren we op bezoek in Groningen en Desirée had deze rit voor haar rekening genomen. De route was 168 km lang en de start lag deze keer bij Van der Valk in Zuidbroek, aan de A7.

Om 10.00 uur werd genoten van de koffie met appelgebak, waarna de motoren werden gestart voor de schitterende rit door Grunning.

Slechts tien motards hadden zich voor deze rit opgegeven. Waarschijnlijk heeft dat te maken met vakantievierende pensionado's.

De motor van de meegekomen introducee weigerde helaas dienst, zodat de groep werd gereduceerd tot negen deelnemers.

Via mooie weggetjes werd het lunchadres in het beroemde dorpje Pieterburen bereikt. Op het terras werd genoten van het mooie weer en natuurlijk de lunch.

Na de lunch weer door het mooie Groningen naar Van der Valk in Zuidbroek, ook het eindpunt van deze rit.

De foto's staan weer in een album en het verslag is helaas niet binnengekomen. Het routebestand is beschikbaar in gpx-format.

 

 

 

 

Bier rit (eigenlijk Noord-Holland rit)
door Luuk - 30 augustus 2018Gingers eten en drinken in Wormerveer

De augustusrit werd deze keer georganiseerd door Jaap en dan weet je eigenlijk wel dat het een rit door het mooie Noord Holland wordt.

De rit werd gereden 28 augustus en we verzamelden rond 10 uur bij het schitterende restaurant "Gingers Eten en Drinken" in Wormerveer. Normaal nog niet zo vroeg geopend, maar voor ons werd een uitzondering gemaakt.

Na de koffie met heerlijke appeltaart werden de motoren gestart. Maar liefst twintig motoren kwamen opdagen met daarop 21 SkyRiders. Eén van de SkyRiders had zijn vrouw meegenomen voor deze Noord-Hollandse safari.

De route ging door het schitterende Noord-Hollandse land en dat is altijd een sensatie: schitterende landschappen, mooie monumentale boerderijen en prachtige waterpartijen.

Vanuit Wormerveer, met mooi gerestaureerde pakhuizen aan de Zaan, liep de route langs de Zaan naar Oost-Knollendam. Dan langs vele riviertjes, kanalen en vaarten naar Spijkerboor en daarzijn we in het Noord Hollandverleden nog wel eens een paar keer overheen gevlogen.

Dan over vele dijken en dijkjes naar Opmeer. Net na Opmeer was de weg opgebroken en daar hadden we al rekening mee gehouden. Verder via Lambertschaag naar Abbekerk, dat bij velen van ons bekend is vanwege het museum van oud motorcoureur Wil Hartog.

Dat stond vandaag niet op het programma, dus werd verder koers gezet naar Twisk, een dorpje dat steeds meer toeristisch lijkt te worden. Zo zijn er groepen die het dorp verkennen onder leiding van een gids, maar de bussen met Aziaten zijn hier ogenschijnlijk nog niet neergestreken.

Verder door Opperdoes, bekend van de aardappels en twee daar woonachtige Skyriders, naar ons lunchadres in Medemblik. Ook hier is het een toeristische drukte van jewelste en de terrassen in Medemblik zitten ram vol.Kasteel Radboud

Voor ons was de lunch besproken in kasteel Radboud. Hier was het heerlijk rustig en de lunch werd geserveerd op het terras. Na de lunch ging het verder langs de IJsselmeerdijk en wederom het mooie Noord-Hollandse landschap naar het eindpunt van deze rit: bierbrouwerij en proeflokaal "De Uitvlugt".

Ingewijden hadden al begrepen dat het hier de bierbrouwerij van Jaap betrof, een privé brouwerij, voor eigen gebruik, dat de lekkerste biertjes produceert. Velen kunnen dat beamen en zo werd ook het slot van deze rit nog heel gezellig. Bedankt Jaap en Anneke!

De foto's van deze rit zijn te vinden in een album en ook de route is weer beschikbaar in gpx-format en ook in itn-format.

NB: de route moet voorzien worden van een nieuw begin- en eindpunt, omdat originele punten niet beschibaar zijn.. De route heeft dan uiteindelijk niets met bier te maken.

 

 

Meet & Greet 2 - Rondje IJsselmeer
door Luuk - 24 augustus 2018

Op woensdag 22 augustus beloofde het mooi weer te gaan worden, dus een prima gelegenheid om nog even een rondje te rijden.Muiden
Kees had het idee geopperd om een rondje IJsselmeer te doen. Dat was een prima idee en na een route op internet te hebben gevonden, was het routebestand ook gereed. We reden een rondje IJsselmeer, tegen de wijzers van de klok in.

De rit werd pas de dag ervoor, op 21 augustus, georganiseerd, maar er stonden toch zeven motoren op de stoep bij Ome Ko in Muiden. En het bleef niet beperkt tot alleen pensionado's.

Na de koffie, met natuurlijk appelgebak, werden de motoren gestart voor het rondje IJsselmeer.

Vanuit Muiden naar Muiderberg en dan via het naast de A6 gelegen weggetje de brug over. De TomTom zag dit niet zitten, maar de Zumo's hadden er geen probleem mee.

Dan verder via de dijk, langs de Oostvaarderplassen, naar Lelystad. Daar stond Harry ons al op te wachten.
Het ging verder noordwaarts en via een stukje A6 werd de Noordoostpolder bereikt. Via Urk verder de polder door en wat erg opviel was de rust. Hoezo is Nederland vol!

Bij Lemmer Friesland in en langs de IJsselmeerkust naar Stavoren, waar een prima terras voor de lunch werd gevonden. Gezeten aan de sluis, valt de enorme hoeveelheid voorbij varende boten op; het lijkt wel een botensnelweg. Een ander ding dat in Friesland opvalt, is de gigantische hoeveelheid fietsers. Er is bijna niet doorheen te komen.

Na de lunch via Hindeloopen, Workum en Makkum naar de Afsluitdijk. In Noord-Holland een stukje binnendoor, maar langs de IJsselmeerkust was vermoedelijk mooier geweest (ondertussen aangepast in routebestand). Dan via Medemblik, Hoorn en Edam naar Volendam. Hier zijn grote groepen Aziaten neergestreken, dus snel verder door naar het terras aan de haven van Monnickendam.

Na het terras werd door de meesten besloten om de rit gewoon af te maken. Zo werd de rit van bijna 300 km in z'n geheel gereden. Wat een doorzetters.

Het was een erg gezellige dag, met mooie wegen en weggetjes.

Het aangepaste routebestand is beschikbaar in gpx-format.


Juli rit - Fries rondje
Door Evert - 31 juli 2018 Friesland

Behendig stuurde voorman Luuk zijn rode Honda langs de inktzwarte lucht (rol wolken volgens Ruud) door het waterrijke ZW Friesland.

De rit naar beginpunt Sneek was hoopvol begonnen, lekker temperatuurtje, beetje bewolkt maar prima te doen in zomerjack en spijkerbroek.

Het vertrekpunt was toch al mooi gekozen, vlakbij de historische watertoren waarlangs in een ver verleden en koude winters duizenden schaatsers de eerste stempelpost van de Elfstedentocht tegen kwamen.

Koffie + appeltaart van prima kwaliteit. Klein probleempje met de Suus van Paul: zijn ketting hing bijna op het asfalt. Een lokale motorboer draaide met steeksleutel 13/15 of 16, of weet ik veel, het ding weer strak. We konden van start, ook een stokoude Yamaha XT500 deed het uiteindelijk.

Van Sneek koers naar het Zuid Westen, rechts de naderende donderbui, geen probleem voor Luuk. Gewoon er langs, er omheen en geen spatje. In dat kale ZW van Friesland koers je door prachtige dorpjes of Frieslandgehuchten als Oudega, Pytega of Blauwhuis.

Links en rechts zie je gekleurde zeilen van de honderden bootjes. Over enkele dagen barst hier het traditionele skutjessielen los een waar spektakel. Elke dag te volgen via Omrop Fryslan of MAX met een heel bekende presentatrice.

Nog altijd droog koersten we via Joure (De Jouer in het Fries) en Terherne langs het beroemde Sneekermeer op weg naar onze lunchplek. Dat bleek De Princenhof in het pittoreske Eernewoude te zijn. Een prachtig terras met uitzicht op tientallen, mogelijk wel honderden bootjes, sloepen, kruisers enz. De hap was prima en met gevulde magen begonnen we aan deel 2.

Een heel ander Friesland, bosrijk (de Friesche Walden), mooie stuurweggetjes langs de Fries/Drentse grens. Heel even werd Drenthe aangedaan met Oude Willem, Vledder en Wilhelminaoord.

Eindpunt was een Valk in Wolvega. Na een korte verkoeling werd na weer een prachtige motordag de Terras Wolvegathuisreis aanvaard.

Hulde aan Luuk en Wout die de taak van de zieke Nico op voortreffelijke hebben overgenomen. De enige korte regenbui gebeurde op het moment dat wij de uitsmijters aan het wegwerken waren. Heel knap Luuk. De regenkleding kon in de koffers blijven: onaangeroerd!

De foto's staan weer in een album en ook het routebestand is beschikbaar in gpx-format en in itn-format.

 

 

 

 

 

 

 

"Ouderwetse" Meet & Greet ride vanuit Beekbergen
door Luuk - 26 juli 2018Ehzerbrug

Op maandag 23 juli 2018 is de eerste Meet & Greet van het jaar verreden.

Deze keer kwam het initiatief van Otto.

We verzamelden op het terras van een huis in Beekbergen en dat was de ideale plek om te verzamelen. Er kwamen acht SkyRiders op dit evenement af.

Het was heel gezellig en Otto had ook nog gezorgd voor de appeltaart (met slagroom) bij de koffie.

Het startpunt Beekbergen geeft vele mogelijkheden voor een schitterende route door de omgeving.

Een vaste route was niet voorhanden, maar Peter had al snel een route gefabriceerd m.b.v. de optie "Adventurous Routing" van zijn Zūmo. Het werd een schitterende toeristische rit en zonder veel moeite gemaakt. Iets om te onthouden.

Na het starten van de motoren werd koers gezet naar Loenen (niet aan de Vecht). Dan verder via AchtersteEhzerbrug in Almen Molen, (heel) Klein Amsterdam en Empe naar Zutphen. Bij Zutphen werd de IJssel overgestoken en het was duidelijk dat het mooie en droge weer hier zijn sporen had nagelaten in de vorm van een erg lagewaterstand.

Verder ging het langs het Twenthekanaal, op zoek naar de beloofde Ehzerbrug in Almen, voor het beroemde fotomoment! Waarom het beroemd is, is mij even ontgaan. Niettemin een fotootje gemaakt voor het plakboek.

Na de Ehzerbrug wordt koers gezet naar een ander markante plek in de route: de rivier Berkel. De gelijknamige SkyRider werd nog enthousiater dan hij al was en ook dit was natuurlijk een fotomomentje.

Dan verder langs Vorden en Steenderen naar de pont over de IJssel bij Dieren. Vanwege de lage waterstand een eind naar beneden om op de pont te komen en daarna steil weer omhoog om de kant weer op te komen.

Snel daarna werd het lunchadres bereikt: de Peerdestal in Ellecom. Martijn zat al op ons te wachten, want pont bij Dierenhij wilde de middagrit meerijden. Eerst werd natuurlijk nog geluncht op het geweldige terras en velen lieten zich de uitsmijter goed smaken.

Na de lunch werd koers gezet naar Nationaal Park de Veluwezoom, ofwel de Posbank. Op een maandag is het hier niet druk en dan is het dubbel genieten. De route liep verder langs Vliegbasis Deelen en het bijbehorende museum, waar het motorseizoen van 2012 ooit werd afgesloten.

Daarna werd het tijd voor een ijsje. Het lekkerste ijs van Gelderland, om precies te zijn. Bij "IJs van Co" in Hoendeloo werd een heerlijk ijsje genuttigd en dat was tevens het eindpunt van deze warme rit.

De foto's staan weer in een album en het routebestand (alleen track) is beschikbaar in gpx-format.

 

 

 

 

 

 

 

 


Appelgebak met slagroom
Eindpunt - Geertien in Muggenbeet
Joure
Lunch - het Wapen van IJlst
Medemblik - Grote Pier Monument
Gaasterland
Startpunt - Beach club Lemmer
Zoals altijd - heel erg gezellig
Tussenstop - even de benen strekken en motoren bekijken
Keukentrap toespraak - deze keer door Evert
Oliebollenrit - vertrek bij de Oase in Zalk
Peter met de "route" drop
Oliebollen rit - vertrek uit Ermelo
Het Belgische bier in Ieper
Talbot House
Brooding Soldier Memorial
Tyne Cot Cemetery
Martijn ziet zichzelf al zitten
Slotrit - aankomst bij de VAR
Slotrit - tussenstop
Slotrit - onderweg naar Zeist
Slotrit 2018 - verzamelen bij de Dorpskamer in Ermelo
KNVB - uitleg over het VAR-station
Pieterburen - lunch op het terras
De lunch op het terras van kasteel Radboud in Medemblik
Tussenstop in het Noord-Hollandse landschap
De motoren staan opgesteld voor restaurant "Gingers Eten en Drinken" in Wormerveer
Muiden - vertrekpunt bij Ome Ko
Eindpunt - Terras in Wolvega.
Alternatieve benaming - de open bruggen tocht
Zwarte luchten - geen druppel regen
De pont over de IJssel bij Dieren
De Ehzerbrug in Almen
Startpunt in Beekbergen