Op deze bladzijde staat een verslag van de laatste rit(ten).
Als een verslag op deze bladzijde wordt verwijderd, dan is deze altijd weer terug te vinden in het 'Archief'.

Website

De website van de
DC-10 Sky Riders geeft een leuk beeld van de club activiteiten.

De inhoud van de website wordt gemaakt door de leden. Als iemand een leuk verhaal, een leuke foto of fotoserie heeft, dan kan deze uiteraard worden geplaatst.

In het archief is een overzicht te vinden van alle (bekende) ritten, inclusief foto's, het verslag en de route.

Naast de vaste club activiteiten kunnen leden ad hoc activiteiten op de website plaatsen. Hiervoor een kant en klaar verhaal opsturen naar de webmaster.

Meet & Greet rides kunnen worden opgegeven middels een e-mail aan de leden en aan de webmaster.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DC-10 Skyriders 2011-2018 ©

 

Vorige ritten/ evenementen

  • M&G WW 1
  • KNVB - VAR
  • Grunning
  • Bier rit
  • IJsselmeer
  • Fries Rondje
  • Beekbergen
  • Rondje Gooi
  • Vogezen
  • Zeeland
  • Betuwe

WW1 Memorial Tour
door Ron - 18 november 2018Begraafplaats Passendale

Een paar dagen voordat het precies 100 jaar geleden was dat de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog intrad, opperde Peter van Berkel het idee om voor deze bijzondere gelegenheid een driedaagse tour langs de slagvelden van weleer te maken.

Het was kort dag wat betreft de organisatie, maar toch kwam er op 13 november om 10.00 uur in de ochtend een Skyrider splintergroep van vier man samen bij de Shell in Numansdorp. Harry Postema, Paul Laroy en Ron Vader voegden zich daar bij Peter.

Via een mooie route binnendoor bereikten we de eerste te bezoeken begraafplaats bij Passendale. Dat dorp werd in de oorlog totaal verwoest en op deze prachtig onderhouden Tyne Cot Cemetery zijn bijna 12.000 man begraven en worden de namen weergegeven van nog eens ruim 33.000 vermisten. Hier en op de meerdere andere oorlogsplekken die we bezochten, konden we niet anders dan hoofdschuddend rondlopen. In Ieper had Peter een prima hotel Biergeregeld vlakbij de Grote Markt, met parkeerplek voor de motoren. Het Belgische bier smaakte heel goed! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de tweede dag was het wederom prachtig weer en reden we noordwaarts richting Nieuwpoort. Links en rechts van de weg wemelde het van de begraafplaatsen en monumenten. Onderweg stopten we bij Brooding Soldier MemorialLangemark om het indrukwekkende Canadese Brooding Soldier Memorial te bekijken.
Vlak daarbij was een grote Duitse begraafplaats met 44.000 slachtoffers, grotendeels in massagraven.
In Diksmuide aan de IJzer ligt de goed geconserveerde Dodengang waar we in de loopgraven om de haverklap omver werden gelopen door uitgelaten schoolkinderen.
In Nieuwpoort koffie en daarna sloeg het weer om. We dachten aan tijdelijke zeedamp, maar de mist bleek hardnekkig en ook de volgende en laatste dag bleef dat zo. Koud en vochtig, maar de reis bleef boeien.

 

 

Het ‘Museum aan de IJzer’ in Diksmuide wilden we eigenlijk voorbij rijden, maar bleek ook een tentoonstelling over de inzet van vliegtuigen in de Eerst Wereldoorlog te herbergen, dus……. Het bleek een mooi museum, met ruim 20 verdiepingen in een toren. Toen we eenmaal tot de 5e met de vliegtuigen Talbot housewaren afgedaald zat de tijd erop en werden we daarbuiten gestuurd! ’s Avonds om 20.00 uur nog de ‘LastPost’ in de Menenpoort meegenomen.

De volgende morgen hebben we eerst de rest van de route afgemaakt, deels over de natte kasseien met herfstbladeren. De tocht werd afgesloten in een militair tehuis tijdens de oorlog, het fameuze Talbot House in Poperinge, alvorens koers naar huis te zetten.

 

 

 

De tour was meer dan de moeite waard en er zijn nog vele plekken die we nog graag hadden willen bezoeken. Wellicht volgend jaar onderweg naar WW2 in Normandie..?

Peter, dank voor de organisatie en de routes!

De foto's staan weer in een album en de route is beschikbaar in gpx-format.

route ww1

 

 

Slotrit - KNVB: VAR
door Rein - 18 november 2018

Dinsdag 30 oktober, een warm droog jaar komt ten einde. Maar niet op deze dag. Voor de slotrit van de DC-10 Sky Riders hebben de weergoden net die dag veel regen in de voorspelling. Zoveel dat Evert er toch ietwat zenuwachtig van wordt. Ook door de wind die men daarbij in gedacht heeft. De dag ervoor blijkt de voorspelling aangepast te worden en lijkt het minder erg. En we zijn geen watjes. Dus het gaat door. Dorpskamer Ermelo

In de voorgaande dagen ben ik al wel benaderd of het verstandig was om te gaan rijden. Mijn commentaar is dat de meerdaagse weersvoorspelling onbetrouwbaar is en dat uitstel of afstel door gemaakte afspraken met Horeca en KNVB verplichtingen schept.

En ik heb weer eens gelijk gekregen. Want op de ochtend van de 30e is het nog steeds droog!
Daarom op tijd met warm ondergoed, binnenvoering en dikke handschoenen op pad naar Ermelo. Want de temperatuur is lager dan we gewend waren, graad of vier vijf. Met een slotje handvat verwarming erbij goed te doen.

De andere weggebruikers hebben zich ook niet laten ontmoedigen met hun vierwielers. Daarom mag ik door ruim 20 km file heen ploegen. Wel met een glimlach op mijn gezicht want ik blijf rijden. Zodoende ruim op tijd bij de Dorpskamer in Ermelo. Daar tref ik Wim Oranje en Nico van der Laan al aan de koffie met obligaat appelgebak. Doe mij ook maar een flinke kop koffie met gebak. Ik zondig tegen het dieet in. Weet nog steeds niet wat Nico zit te pielen met een GoPro en een batterij.

In rap tempo daarna komen er nog ruim 20 andere Sky Riders aangereden. Volgens mijn lijstje moeten het er 28 worden! Toch nog een paar afvallers door startproblemen (Paul) of toch watjes (ik zal ze niet bij naam noemen). En wat ook niet onvermeld mag worden is dat Luuk en Kees samen met de auto zijn gekomen. Dat zijn halve watjes dan?

Ten behoeve van de lunch moet ik nog wel even € 10, p.p. innen. Je doet vooraf een verzoek om met biljetOnderweg keuze te pinnen. Toch weer briefjes van 20 en zelfs 50 moeten wisselen. Maar het kwam goed. Geeft toch weer aan dat motorrijders niet allemaal even goed lezen.

Bijzondere gast vandaag is Jos Lakerveld. Wie van ons heeft er niet van hem veel geleerd met VRO. Gedurende de dag smeed ik met hem een plan voor het komende seizoen. Daar ga ik jullie eerdaags een voorstel voor doen. 
Als je Jos bijzonder beschouwt, omdat hij bij de eerste en laatste rit van dit seizoen aanwezig is, dan ben ik dat ook. Het is er tussendoor dit jaar niet van gekomen om er bij te zijn voor mij. En daarom is het een goed weerzien met veel leden.

Tijd om op te zadelen, het is alweer half twaalf. Martijn wijst de weg. Het is nog steeds droog en opgewarmd naar 7 graden! Vraag me niet hoe de rit ging, dat staat nog wel op de site of in de track van al die navigatie van de verschillende motoren. Wel weet ik dat de Veluwe al mooi aan het verkleuren was. De zwijnen hebben de bermen lekker omgeploegd op veel plaatsen.

Laten we zeggen met een grote boog richting Apeldoorn en daarna via het park Hoge Veluwe naar de rivieren zijn gereden. TussenstopHet lukt heel lang om het hele lint bij elkaar te houden. En toch zie ik na de plas/ rookpauze nog maar één motor in mijn spiegel. Ongeveer 10 motoren kwijt. Achteraf blijkt dat Wim Oranje met panne is blijven staan. Bij het begin van de winter al accuproblemen. Kan je nu niet meer overkomen Wim. Gelijk een nieuwe kopen. Hij heeft met hulp van de ANWB zich later bij de KNVB weer aangesloten bij ons.

Toch besloten om met nog maar 1 motor in mijn spiegel te stoppen. Alles voor mij rijdt door inclusief die ene motor. En daar sta ik dan in mijn eentje. Er flitst van alles door je hoofd. Want het duurt geruime tijd voordat ik Jos aan zie komen. Met een rits motoren in zijn spoor. We gaan gezamenlijk weer rijden. Al heb ik geen idee waarheen want voor mij is niets te bekennen.
Achter mij zie ik de boel weer stil houden. Blijkt dat er iemand is die wel de rit in zijn navigatie heeft en weet dat we af moeten slaan langs het spoor. Henk, onze nestor, haalt mij weer op en gezamenlijk gaan we verder. Het duurt best lang voordat we weer aansluiting weten te vinden met de kopgroep.
Wat dit laat zien is dat we toch regelmatig, ook voor de ouder rotten, nog eens de regeltjes door moeten nemen. Want als je de achterligger niet meer ziet dan moet je stoppen bij de volgende afslag. Als iedereen dat doet dan zijn we snel weer bij elkaar.

Ergens in mijn achterhoofd is opgeslagen dat iemand ooit die regeltjes heeft opgeschreven. Ook over baksteen gewijs rijden en de voorrijden niet inhalen. Weet alleen niet waar ik die regeltjes heb. Als iemand ze in zijn archief nog weet te vinden dan hou ik mij aanbevolen. Kunnen we ze nog eens met iedereen delen aan het begin van het seizoen (Gewoon even kijken op onze website "Foto's en video's" tab: "Rijden in een groep" - red.).

Nu we weer rijden slingeren we door dorpjes en is het zeker goed dat iemand de rit heeft. En dan zijn we bij de rivieren en kunnen we even los langs de rivierdijk. Beschaafd want allemaal gedempte uitlaten, toch?Aankomst

Na Wijk bij Duurstede trekken we het binnenland weer in. Daarmee zijn we ook weer in het groen. We rijden Zeist binnen en voor mijn gevoel ook weer uit. Het complex van de KNVB ligt natuurlijk niet midden in het dorp. Wordt netjes op de ANWB borden aangegeven. Bij de oprit staat Paul Laroy op ons te wachten. Hij heeft de auto genomen om met de lunch toch bij ons te zijn.

Er is nog wat verwarring waar we moeten zijn. Want Evert neemt ons direct mee naar de VAR in de veronderstelling dat de lunch daar geserveerd wordt. Als we de jassen uit hebben en ik mijn helm in een locker heb opgeborgen blijkt dat we elders moeten zijn. Geeft niet, een mooie wandeling over het complex naar het gebouw van het restaurant. Maar ook daar is de lunch niet. Die was. Toch bij de VAR maar dat wist niemand. Hij komt deze kant op. Al lang blij dat ze onze broodjes niet op hebben gegeten. Laat ik hier nog wel netjes vermelden dat de lunch bestond uit luxe broodjes met verschillende dranken. Geen kroketten en uitsmijters. De KNVB doet alleen aan gezond eten.

Op naar de VAR. We worden warm ontvangen en krijgen een uiteenzetting waar de VAR inmiddels staat. Dorpskamer in ErmeloEvert, de aanstichter van vandaag moet ons verlaten, hij heeft een afspraak met de Soldaat van Oranje en Fieneke.
Goede uitleg van wat de VAR nu wel en vooral niet doet. De criteria zijn duidelijk, de VAR is ondersteunend aan de scheidsrechter. Ze kunnen maar voor een vijftal criteria proactief de scheidsrechter benaderen om een actie nader te bekijken. Andersom begreep ik kan de scheidsrechter alles aan de VAR vragen maar zal alleen doen als hij zelf twijfelt of iets echt niet heeft kunnen zien. Ze kunnen met vijf teams dewedstrijden in de eredivisie volgen vanuit Zeist. Slechts aan het einde van het seizoen, bij de ontknoping van de competitie, werken ze met mobiele units bij de stadions omdat er dan meer wedstrijden tegelijk gespeeld worden. Meer dan de beschikbare posities in Zeist.

Er worden nog wat pittige vragen gesteld waaruit blijkt dat niet alle Sky Riders voorstander zijn van de voortschrijdende techniek. Het zou de lol van het spelletje weg nemen. Daar zit wat in maar de commerciële belangen in het betaald voetbal zijn te groot geworden. Volgens de vragensteller zouden spelers anders gaan reageren door de VAR. En dat wordt bevestigd door de gastheer. Maar wel in positieve zin. Een schwalbe wordt door de VAR genadeloos herkend. VAR

Er ontstaat ook nog een leuke discussie naar aanleiding van het voorgaande weekeinde. Bij Ajax - Feijenoord heeft de VAR een aantal zaken mooi herkend. En toch kunnen ze niet overal uitsluitsel voor geven.
Samen met de doellijn sensors heeft de VAR wel verandering gebracht in het voetbal. Als je het goed beschouwd is de voetballerij best wel conservatief. Bij tennis en hockey wordt al langere tijd gebruik gemaakt van de nieuwe hulpmiddelen. Tot volle tevredenheid van spelers, scheidsrechters, bestuurders en publiek.

De studiodeuren gaan open en een echte VAR en ene technisch assistent geven uitleg over de technische zaken. Ook laten ze met wat beelden zien wat zij kunnen zien en hoe het werkt in relatie met de scheidsrechter. Het is een indrukwekkend geheel. Drie man per wedstrijd; de VAR, een assistent en een video operator. Die moeten goed op elkaar ingespeeld zijn. Herkenbaar voor ons als cockpit mensen.

De tijd is beperkt en we worden gevraagd om de studio weer te verlaten. Het is geen speeldag en de mannen die ons rondleiden zijn hier in hun vrije tijd. Dank daarvoor aan de mannen van de VAR.
Om een uur of vier is iedereen weer buiten en stapt op om naar huis te gaan. Het seizoen is weer ten einde. Mooie slotrit. Goed geregeld door Evert en Martijn.

Het routebestand is beschikbaar in gpx-format en ook de foto's staan weer in een album.

 

September rit - Grunning
door Luuk - 27 september 2018Pieterburen

Het is alweer september en dan wordt de voorlaatste rit van ons seizoen gereden. Deze keer waren we op bezoek in Groningen en Desirée had deze rit voor haar rekening genomen. De route was 168 km lang en de start lag deze keer bij Van der Valk in Zuidbroek, aan de A7.

Om 10.00 uur werd genoten van de koffie met appelgebak, waarna de motoren werden gestart voor de schitterende rit door Grunning.

Slechts tien motards hadden zich voor deze rit opgegeven. Waarschijnlijk heeft dat te maken met vakantievierende pensionado's.

De motor van de meegekomen introducee weigerde helaas dienst, zodat de groep werd gereduceerd tot negen deelnemers.

Via mooie weggetjes werd het lunchadres in het beroemde dorpje Pieterburen bereikt. Op het terras werd genoten van het mooie weer en natuurlijk de lunch.

Na de lunch weer door het mooie Groningen naar Van der Valk in Zuidbroek, ook het eindpunt van deze rit.

De foto's staan weer in een album en het verslag is helaas niet binnengekomen. Het routebestand is beschikbaar in gpx-format.

 

 

 

 

Bier rit (eigenlijk Noord-Holland rit)
door Luuk - 30 augustus 2018Gingers eten en drinken in Wormerveer

De augustusrit werd deze keer georganiseerd door Jaap en dan weet je eigenlijk wel dat het een rit door het mooie Noord Holland wordt.

De rit werd gereden 28 augustus en we verzamelden rond 10 uur bij het schitterende restaurant "Gingers Eten en Drinken" in Wormerveer. Normaal nog niet zo vroeg geopend, maar voor ons werd een uitzondering gemaakt.

Na de koffie met heerlijke appeltaart werden de motoren gestart. Maar liefst twintig motoren kwamen opdagen met daarop 21 SkyRiders. Eén van de SkyRiders had zijn vrouw meegenomen voor deze Noord-Hollandse safari.

De route ging door het schitterende Noord-Hollandse land en dat is altijd een sensatie: schitterende landschappen, mooie monumentale boerderijen en prachtige waterpartijen.

Vanuit Wormerveer, met mooi gerestaureerde pakhuizen aan de Zaan, liep de route langs de Zaan naar Oost-Knollendam. Dan langs vele riviertjes, kanalen en vaarten naar Spijkerboor en daarzijn we in het Noord Hollandverleden nog wel eens een paar keer overheen gevlogen.

Dan over vele dijken en dijkjes naar Opmeer. Net na Opmeer was de weg opgebroken en daar hadden we al rekening mee gehouden. Verder via Lambertschaag naar Abbekerk, dat bij velen van ons bekend is vanwege het museum van oud motorcoureur Wil Hartog.

Dat stond vandaag niet op het programma, dus werd verder koers gezet naar Twisk, een dorpje dat steeds meer toeristisch lijkt te worden. Zo zijn er groepen die het dorp verkennen onder leiding van een gids, maar de bussen met Aziaten zijn hier ogenschijnlijk nog niet neergestreken.

Verder door Opperdoes, bekend van de aardappels en twee daar woonachtige Skyriders, naar ons lunchadres in Medemblik. Ook hier is het een toeristische drukte van jewelste en de terrassen in Medemblik zitten ram vol.Kasteel Radboud

Voor ons was de lunch besproken in kasteel Radboud. Hier was het heerlijk rustig en de lunch werd geserveerd op het terras. Na de lunch ging het verder langs de IJsselmeerdijk en wederom het mooie Noord-Hollandse landschap naar het eindpunt van deze rit: bierbrouwerij en proeflokaal "De Uitvlugt".

Ingewijden hadden al begrepen dat het hier de bierbrouwerij van Jaap betrof, een privé brouwerij, voor eigen gebruik, dat de lekkerste biertjes produceert. Velen kunnen dat beamen en zo werd ook het slot van deze rit nog heel gezellig. Bedankt Jaap en Anneke!

De foto's van deze rit zijn te vinden in een album en ook de route is weer beschikbaar in gpx-format en ook in itn-format.

NB: de route moet voorzien worden van een nieuw begin- en eindpunt, omdat originele punten niet beschibaar zijn.. De route heeft dan uiteindelijk niets met bier te maken.

 

 

Meet & Greet 2 - Rondje IJsselmeer
door Luuk - 24 augustus 2018

Op woensdag 22 augustus beloofde het mooi weer te gaan worden, dus een prima gelegenheid om nog even een rondje te rijden.Muiden
Kees had het idee geopperd om een rondje IJsselmeer te doen. Dat was een prima idee en na een route op internet te hebben gevonden, was het routebestand ook gereed. We reden een rondje IJsselmeer, tegen de wijzers van de klok in.

De rit werd pas de dag ervoor, op 21 augustus, georganiseerd, maar er stonden toch zeven motoren op de stoep bij Ome Ko in Muiden. En het bleef niet beperkt tot alleen pensionado's.

Na de koffie, met natuurlijk appelgebak, werden de motoren gestart voor het rondje IJsselmeer.

Vanuit Muiden naar Muiderberg en dan via het naast de A6 gelegen weggetje de brug over. De TomTom zag dit niet zitten, maar de Zumo's hadden er geen probleem mee.

Dan verder via de dijk, langs de Oostvaarderplassen, naar Lelystad. Daar stond Harry ons al op te wachten.
Het ging verder noordwaarts en via een stukje A6 werd de Noordoostpolder bereikt. Via Urk verder de polder door en wat erg opviel was de rust. Hoezo is Nederland vol!

Bij Lemmer Friesland in en langs de IJsselmeerkust naar Stavoren, waar een prima terras voor de lunch werd gevonden. Gezeten aan de sluis, valt de enorme hoeveelheid voorbij varende boten op; het lijkt wel een botensnelweg. Een ander ding dat in Friesland opvalt, is de gigantische hoeveelheid fietsers. Er is bijna niet doorheen te komen.

Na de lunch via Hindeloopen, Workum en Makkum naar de Afsluitdijk. In Noord-Holland een stukje binnendoor, maar langs de IJsselmeerkust was vermoedelijk mooier geweest (ondertussen aangepast in routebestand). Dan via Medemblik, Hoorn en Edam naar Volendam. Hier zijn grote groepen Aziaten neergestreken, dus snel verder door naar het terras aan de haven van Monnickendam.

Na het terras werd door de meesten besloten om de rit gewoon af te maken. Zo werd de rit van bijna 300 km in z'n geheel gereden. Wat een doorzetters.

Het was een erg gezellige dag, met mooie wegen en weggetjes.

Het aangepaste routebestand is beschikbaar in gpx-format.


Juli rit - Fries rondje
Door Evert - 31 juli 2018 Friesland

Behendig stuurde voorman Luuk zijn rode Honda langs de inktzwarte lucht (rol wolken volgens Ruud) door het waterrijke ZW Friesland.

De rit naar beginpunt Sneek was hoopvol begonnen, lekker temperatuurtje, beetje bewolkt maar prima te doen in zomerjack en spijkerbroek.

Het vertrekpunt was toch al mooi gekozen, vlakbij de historische watertoren waarlangs in een ver verleden en koude winters duizenden schaatsers de eerste stempelpost van de Elfstedentocht tegen kwamen.

Koffie + appeltaart van prima kwaliteit. Klein probleempje met de Suus van Paul: zijn ketting hing bijna op het asfalt. Een lokale motorboer draaide met steeksleutel 13/15 of 16, of weet ik veel, het ding weer strak. We konden van start, ook een stokoude Yamaha XT500 deed het uiteindelijk.

Van Sneek koers naar het Zuid Westen, rechts de naderende donderbui, geen probleem voor Luuk. Gewoon er langs, er omheen en geen spatje. In dat kale ZW van Friesland koers je door prachtige dorpjes of Frieslandgehuchten als Oudega, Pytega of Blauwhuis.

Links en rechts zie je gekleurde zeilen van de honderden bootjes. Over enkele dagen barst hier het traditionele skutjessielen los een waar spektakel. Elke dag te volgen via Omrop Fryslan of MAX met een heel bekende presentatrice.

Nog altijd droog koersten we via Joure (De Jouer in het Fries) en Terherne langs het beroemde Sneekermeer op weg naar onze lunchplek. Dat bleek De Princenhof in het pittoreske Eernewoude te zijn. Een prachtig terras met uitzicht op tientallen, mogelijk wel honderden bootjes, sloepen, kruisers enz. De hap was prima en met gevulde magen begonnen we aan deel 2.

Een heel ander Friesland, bosrijk (de Friesche Walden), mooie stuurweggetjes langs de Fries/Drentse grens. Heel even werd Drenthe aangedaan met Oude Willem, Vledder en Wilhelminaoord.

Eindpunt was een Valk in Wolvega. Na een korte verkoeling werd na weer een prachtige motordag de Terras Wolvegathuisreis aanvaard.

Hulde aan Luuk en Wout die de taak van de zieke Nico op voortreffelijke hebben overgenomen. De enige korte regenbui gebeurde op het moment dat wij de uitsmijters aan het wegwerken waren. Heel knap Luuk. De regenkleding kon in de koffers blijven: onaangeroerd!

De foto's staan weer in een album en ook het routebestand is beschikbaar in gpx-format en in itn-format.

 

 

 

 

 

 

 

"Ouderwetse" Meet & Greet ride vanuit Beekbergen
door Luuk - 26 juli 2018Ehzerbrug

Op maandag 23 juli 2018 is de eerste Meet & Greet van het jaar verreden.

Deze keer kwam het initiatief van Otto.

We verzamelden op het terras van een huis in Beekbergen en dat was de ideale plek om te verzamelen. Er kwamen acht SkyRiders op dit evenement af.

Het was heel gezellig en Otto had ook nog gezorgd voor de appeltaart (met slagroom) bij de koffie.

Het startpunt Beekbergen geeft vele mogelijkheden voor een schitterende route door de omgeving.

Een vaste route was niet voorhanden, maar Peter had al snel een route gefabriceerd m.b.v. de optie "Adventurous Routing" van zijn Zūmo. Het werd een schitterende toeristische rit en zonder veel moeite gemaakt. Iets om te onthouden.

Na het starten van de motoren werd koers gezet naar Loenen (niet aan de Vecht). Dan verder via AchtersteEhzerbrug in Almen Molen, (heel) Klein Amsterdam en Empe naar Zutphen. Bij Zutphen werd de IJssel overgestoken en het was duidelijk dat het mooie en droge weer hier zijn sporen had nagelaten in de vorm van een erg lagewaterstand.

Verder ging het langs het Twenthekanaal, op zoek naar de beloofde Ehzerbrug in Almen, voor het beroemde fotomoment! Waarom het beroemd is, is mij even ontgaan. Niettemin een fotootje gemaakt voor het plakboek.

Na de Ehzerbrug wordt koers gezet naar een ander markante plek in de route: de rivier Berkel. De gelijknamige SkyRider werd nog enthousiater dan hij al was en ook dit was natuurlijk een fotomomentje.

Dan verder langs Vorden en Steenderen naar de pont over de IJssel bij Dieren. Vanwege de lage waterstand een eind naar beneden om op de pont te komen en daarna steil weer omhoog om de kant weer op te komen.

Snel daarna werd het lunchadres bereikt: de Peerdestal in Ellecom. Martijn zat al op ons te wachten, want pont bij Dierenhij wilde de middagrit meerijden. Eerst werd natuurlijk nog geluncht op het geweldige terras en velen lieten zich de uitsmijter goed smaken.

Na de lunch werd koers gezet naar Nationaal Park de Veluwezoom, ofwel de Posbank. Op een maandag is het hier niet druk en dan is het dubbel genieten. De route liep verder langs Vliegbasis Deelen en het bijbehorende museum, waar het motorseizoen van 2012 ooit werd afgesloten.

Daarna werd het tijd voor een ijsje. Het lekkerste ijs van Gelderland, om precies te zijn. Bij "IJs van Co" in Hoendeloo werd een heerlijk ijsje genuttigd en dat was tevens het eindpunt van deze warme rit.

De foto's staan weer in een album en het routebestand (alleen track) is beschikbaar in gpx-format.

 

 

 

 

 

 

Juni rit - Rondje GooiElburg
door Luuk - 27 juni 2018

De rit "Rondje Gooi" werd gereden op dinsdag 26 juni en deze rit voerde, zoals de naam al doet vermoeden, door en rondom het Gooi.

We verzamelden rond 10 uur bij Café ’t Lievertje in Almere-Haven en het was een drukte van jewelste. De groep motorrijders zag er hetzelfde uit als het weer: stralend.

Achtentwintig motards hadden zich opgegeven, maar uiteindelijk werd het terras bevolkt door 32 enthousiastelingen.
Het grote aantal introducees was opvallend en erg leuk. Vermoedelijk was het mooie weer oorzaak van deze vroege verstoring van de rust in Almere-Haven.

De politie reed nog even langs, maar de grote hoeveelheid op de stoep geparkeerde motoren was blijkbaar geen probleem.

Leo wilde zijn BMW niet vuil maken, dus kwam hij op zijn onlangs geheel gerestaureerde Yamaha XT500. Yamaha XT500Schitterend en mooier dan deze motorfiets ooit is geweest. Veel werk, maar het resutaat mag er zijn.

Het was erg gezellig en vermoedelijk was iedereen nog lang blijven zitten als het sein "opzadelen" niet was gegeven.

Na de koffie met appelgebak werden de motoren gestart voor de rit die door Gert was uitgezet.

Niet alleen het Gooi werd bezocht, maar het eerste deel van de route werd geheel door de polder gereden. Dat was voor iedereen een prettige verrassing. Niemand had verwacht dat de polder zo mooi zou zijn.

Aanvankelijk liep de route langs het Gooimeer, om daarna verder te gaan langs Almere Hout en de Oostvaarders plassen. Een mooi gebied, waar afgelopen winter erg veel over te doen is geweest.

Het uitzichtpunt over de Oostvaardersplassen werd overgeslagen, omdat de groep hiervoor toch echt te groot was. Verder ging het langs Lelystad en het natuurpark Lelystad naar het Veluwemeer. Dan langs de Lunch in Elburgoever van het Veluwemeer naar onze pleisterplaat Elburg. De motoren werden weer gestald op de stoep en de kade. Het terras van restaurant de Herberg was beschikbaar, maar dat duurde natuurlijk niet lang. Met 32 motorrijders zit het terras toch behoorlijk vol en werd er heerlijk onder de parasol geluncht.

Na de lunch in Elburg, werd de route vervolgt langs de zuidkant van het Veluwemeer. Dan via de Veluwe en langs Bunschoten en Huizen richting Naarden-vesting.

De jachthaven van Naarden vormde het eindpunt van deze rit. Op het terras van restaurant Porterhouse werd, door de inmiddels zwaar uitgedunde groep, nog een drankje gedronken alvorens huiswaarts te keren.

Het routebestand is weer beschikbaar en de foto's staan weer in een album (test versie).

Jachthaven Naarden

 

 

 

 

Buitenland rit 2018 - Vogezen
door Luuk - 25 juni 2018

De buitenlandrit van 2018 is weer gereden. Het was een top evenement, waaraan iedereen veel plezier heeft beleefd. De buitenlandrit was deze keer naar de Vogezen in Frankrijk en dat was voor de SkyRiders een nieuwe bestemming. In dit gebied zijn veel mooie routes uit te zetten en het is weer eens wat anders dan Duitsland.

We hadden een hotel gevonden in VogezenGérardmer, dat voldoende kamers had voor de 31 deelnemers. Het betrof een vier sterren hotel, van alle gemakken voorzien, op basis van half pension.

Deze buitenland rit begon op maandag 4 juni in Gérardmer en eindigde op donderdag 7 juni in Gérardmer.

De heen- en terugweg moest door iedereen zelf worden bedacht: rechtstreeks heen of op zondag met een tussenstop.
Al snel vormden zich twee groepen: de ene groep reed via Esch-sur-Sûre in Luxemburg en de andere groep via Bernkastel-Kues aan de Moezel. Een SkyRider besloot om rechtstreeks te rijden.

De groep die via Bernkastel-Kues reed was enorm (26 deelnemers) en was op touw gezet door Leo himself.
De rit naar de Moezel liep in Nederland via de snelweg naar Vaals en dan verder binnendoor via de Belgische Eifel naar Roetgen in Duitsland. Tijd om een broodje of een lekker stuk taart te nuttigen bij de lokale bakker.

Dan verder naar het Obermeer waar we een speciale weekend-route volgden, omdat diverse wegen voor motorrijders op zondag gesloten zijn. Dan verder, geheel binnendoor, naar Bernkastel-Kues. Hier viel de groep in tweeën, omdat er twee hotels nodig waren om de groep van 26 SkyRiders onder te brengen. Het diner werd gezamenlijk genuttigd in restaurant Thiesen, dat al besproken was. Dat had Leo allemaal weer uitstekend geregeld.

Na de overnachting met bijbehorend ontbijt, werd koers gezet naar Gérardmer: een pittige dag sturen door Duitsland en Frankrijk, door de Noord-Vogezen en de Vogezen. Het hotel bleek er mooi te zijn met uitstekende kamers. De motoren konden in een garage of onder een groot afdak geparkeerd worden en dat is altijd erg prettig. Ook de groep die via Luxemburg was gekomen, was veilig aangekomen. Tijd voor een biertje en natuurlijk het avondeten.

De volgende dag werd na het ontbijt een keuze gemaakt voor de te volgen route. De eerste drie ritten hebben niet al te veel overlap, dus werd door sommigen gekozen voor route 1 "Dwars door de Vogezen" en anderen reden route 2 "Rondje Vogezen via Lure". Het bleken allebei mooie routes en het was een feest om zo door de Vogezen te rijden. Prachtige bochten en goed asfalt - wat wil je nog meer. In beide route waren Rivierbehoorlijk wat bergen, ofwel Ballons, opgenomen. Het weer was nog steeds goed en dat draagt behoorlijk bij aan de feestvreugde.

De groep, die route 2 volgde, werd onderweg nog geconfronteerd met een afgesloten weg. En wat doe je dan ..... juist, gewoon doorrijden. De weg bleek veranderd te zijn in een rivier, maar een beetje SkyRider geeft gewoon gas. Dan maar door het water!

Na thuiskomst begon het evenwel te regenen, maar dan heb je er niet zo'n last van. Helaas werd een SkyRider geconfronteerd met een lekkende radiator. Een tablet werd in het koelsysteem gestopt om het lek te dichten. Voor korte tijd, want bij terugkomst in het hotel begon het toch weer te lekken. Peter, onze chef technische dienst, stelde voor het lek dicht te smeren met JB Weld. Daar hadden weinigen vertrouwen in, maar het bleef wel dicht en Nederland werd uiteindelijk lek-vrij gehaald.Beetje nat

De volgende dag waren de routes 1 en 2 weer erg in trek, maar een groep besloot route 8 "Grote ronde Vogezen/ Elzas" te rijden. Dat kan natuurlijk ook.

Het weer was redelijk - initieel een paar spetters. Op de terugweg, bij de Grande Ballon zei Guido nog tegen mij: "het gaat goed zo, we rijden tussen alle buien door". Dat had hij beter niet kunnen zeggen, want kort daarna barstte de regen in alle hevigheid los. Het prachtige landschap veranderde in een mistige, natte en troosteloze omgeving, waar diverse groepen verregende motorrijders zich een weg baande naar het eindpunt in Gérardmer. Gelukkig allemaal weer veilig teruggekomen, maar een van de motoren had elektrische problemen met het opladen van de accu. Deze motor was helaas niet op tijd te repareren voor de terugweg.SkyRiders

De volgende dag was het weer tijd om huiswaarts te keren. Velen kozen het hazepad, rechtstreeks naar huis. Verder reed er nog een groep via Luxemburg en een andere reed via Simmerath in Duitsland.
Een klein groepje had nog andere plannen en reed aansluitend de "Route des Grande Alpes".

Al met al een zeer geslaagde buitenlandrit, met mooie motorwegen en goed gezelschap.

Ik kijk al weer uit naar de rit van volgend jaar. Dat wordt een geheel andere motorrit, omdat de rit in het teken staat van de invasie van de geallieerden in Normadië - 75 jaar geleden. Wellicht aansluitend met de boot naar Engeland, voor een rondje Wales en het Peak District?

Het routebestand van deze Vogezenrit is beschikbaar in gpx-format en itn-format.
De foto's staan weer in een album. De volledige fotoverzameling (met foto's van: Femke, Hans D, Kees, Paul L, Peter, Ron V, Ton R en Luuk) van deze buitenlandrit is te vinden op de bladzijde "Leden".

 

 

 

Mei rit - Zeeland
door Luuk - 23 mei 2018

De mei rit van de Skyriders werd gereden op dinsdag 22 mei en deze rit voerde door het mooie Zeeland.Bloesem

We verzamelden rond de klok van 10 bij restaurant Grevelingen en hier waren we in het verleden al eens eerder gestart. De koffie met appelgebak werd op het terras geserveerd. Heerlijk in het zonnetje en je zou eigenlijk wel willen blijven zitten.

Maar we kwamen natuurlijk om te motorrijden door het schitterende Zeeland. De route liep voor een groot deel over het mooie eiland Walcheren. Uiteraard heb ik niet de Zeeland-kennis die Jan wel heeft, maar het is een leuke rit geworden.

Vanuit ons startpunt liep de route via Bruinisse en dan via de Zeelandburg naar Arnemuiden, voor een tussenstop bij vliegveld Midden Zeeland. Veel activiteit was daar niet te ontdekken, dus reden we via wat kleinere weggetjes naar Vlissingen. Uiteraard moet je bij een bezoek aan Vlissingen de boulevard niet overslaan en vele motards waren aangenaam verrast. Bij het standbeeld van Michiel de Ruyter werd nog een stop gemaakt om nog even te kunnen genieten van de boulevard en het uitzicht over de Westerschelde. Vlissingen

Daarna via Zoutelande naar Westkapelle naar ons lunchadres op de dijk in Westkapelle. Het restaurant ligt op de dijk van Westkapelle, aan de zee zijde, en dit is het meest westelijke punt van Walcheren. Niet ten onrechte draagt dit restaurant de naam Westkaap. Een lunch op het terras, in het zonnetje, kon door iedereen worden gewaardeerd.

's Middags reden we via Domburg, Oostkapelle en Vrouwenpolder naar Grijpskerke. Van daaruit via Gapinge naar Veere, een heel mooi stadje aan het Veerse Meer. Wederom een topper, want iedereen genoot er duidelijk van.

Daarna via de Oosterschelde kering naar Schouwen-Duiveland. Dan langs de mooie kust van de Oosterschelde naar de Brouwersdam. Uiteraard aan de zee-zijde van de dam naar Goeree Overflakkee. Het eindpunt was voorzien op een terras in Goedereede, een erg mooi stadje. Veere

Het was een leuke dag, met veel zon en aangename temperaturen. Alleen op de weg van huis naar het startpunt was het ietwat vochtig, maar niet storend.

De foto's staan weer in een album en het routebestand is beschikbaar in gpx-format.

 

 

 

 

 

 

 

 

April rit 2018 - Betuwe
door Ron - 30 april 2018

Lichtelijk vochtig druppelden de sterken binnen bij de Dorpskamer in Ermelo, waar de heaters op volle sterkte stonden. Dorpskamer in Ermelo
Een smal frontje had er voor gezorgd, dat iedereen onderweg net even water had gekregen. De stukken appeltaart waren genereus, de koffie en thee dampend en het motorvolk goed geluimd. Ondanks de afwezigheid van de Groote Leider Rein (Florida) en de schatbewaarder Hans (Wachtend op nieuwe fiets) waren er toch nog 18 dapperen, die de tocht hadden aangedurfd.

Buurman Henk Gitz en dochter Mariska van Martijn reden als introducee mee. Nico was ook weer van de partij na zijn ongelukkige val in Duitsland.
Zweefvliegrot Bert Kuijper reed voor het eerst mee. John Nijland was in het zog van Maarten meegezogen naar Ermelo en zorgde voor een duidelijke verlaging van de gemiddelde leeftijd.

Iets voor Elven werden de motoren gestart en slingerde het motor peloton zich door de met boerenmest geparfumeerde bossen en velden. Het motorgeluid won het net van het fluiten van de vogels en het ruisen van de vele tinten groen. Via prachtige slingerweggetjes maakten we ons op voor de beklimming van de Amerongse berg. Een geel gekleed mannetje stond daar echter onverbiddelijk in en op de weg. Afgesloten!  Pont bij Wijk bij Duurstede
De alternatieve route was minstens even mooi en via de Lekdijk werd het pontje in Wijk bij Duurstede gevonden. De overtocht was voorspoedig evenals de kort daarop volgende plaspauze. Het land van Buren en Culemborg werd doorkruist en bij Tricht belandden we op een prachtig dijkje vol met bloeiende appelbomen. Kort daarna reed de stoet Marienwaerdt op waar bij Pannenkoekenhuis de Stapelbakker ook uitsmijters op de kaart staan.

Hier meldden zich Lex en Tholense Jan, die het tweede gedeelte meerijden. Met volle buiken wordt bij steeds betere temperaturen en nog steeds droog weer de Linge opgezocht.

Hoge dijken met uitzicht op kronkelend water, geknotte wilgen en veel leuke optrekjes brengen ons naar Gorinchem. De oversteek van de Boven Merwede gaat via de vierbaansweg en op het verzamelpunt bij Werkendam stromen de motoren weer bijeen tot een groep. Koers wordt gezet via de weinige wegen hier naar de Biesbosch. Prachtig nieuw asfalt, weids uitzicht op nieuw en oud water en nieuw en oud land. Zo nieuw is het asfalt, dat er volgens Garmin off-the road gereden moet Vertrek bij de Stapelbakkerworden. De Schotse Hooglanders zie er weldoorvoed uit en lijken het veel beter te hebben dan hun neefjes en nichtjes in de Oostvaarderspolder. Hier wordt geen hooi over het hek gegooid door Amsterdamse grachtenmoeders. In dit nieuwe stukje Nederland ligt ook het Biesboschmuseum waar de fluisterboot vertrekt om naar bevers, zeearend en otters te speuren. Wij slingeren ons door dit prachtige landschap en speuren ook.

Een korte 180 brengt ons ten zuiden van Werkendam in de volgende polder en na het passeren van de Bruine Kil, Bakkerskil en het Jeppegat belanden we in Vissershang, een kroeg/ restaurant aan de rand van de Biesbosch bovenop de dijk. Ook hier verhuren ze fluisterboten en kano’s om de natuur van dichtbij te verkennen. Wij houden het bij het verkennen van de kroeg.


De tocht was droog, onze kelen ook, maar niet voor lang!

Het routebestand is weer te downloaden en ook de foto's staan weer in een album

Aankomst bij Vissershang

 

 

 

 

 

 


Het Belgische bier in Ieper
Talbot House
Brooding Soldier Memorial
Tyne Cot Cemetery
Martijn ziet zichzelf al zitten
Slotrit - aankomst bij de VAR
Slotrit - tussenstop
Slotrit - onderweg naar Zeist
Slotrit 2018 - verzamelen bij de Dorpskamer in Ermelo
KNVB - uitleg over het VAR-station
Pieterburen - lunch op het terras
De lunch op het terras van kasteel Radboud in Medemblik
Tussenstop in het Noord-Hollandse landschap
De motoren staan opgesteld voor restaurant "Gingers Eten en Drinken" in Wormerveer
Muiden - vertrekpunt bij Ome Ko
Eindpunt - Terras in Wolvega.
Alternatieve benaming - de open bruggen tocht
Zwarte luchten - geen druppel regen
De pont over de IJssel bij Dieren
De Ehzerbrug in Almen
Startpunt in Beekbergen
Een drankje bij Jachthaven Naarden als afsluiting van deze mooie rit
Lunch op het terras in Elburg
Yamaha XT500 - een prachtig restauratie project
Almere Haven - drukte op het terras aan de start
SkyRiders in de Vogezen
Regenpakken aan - klaar voor onderwater
De weg wordt een rivier - doorrijden!
Lekker rijden door de Vogezen
Vertrek bij hotel Burgblick in Bernkastel-Kues
de Vogezen - groepje SkyRiders onder aanvoering van Ron
Veere
Vlissingen - de boulevard met het standbeeld van Michiel de Ruyter
Restaurant Grevelingen - een uitstekend startpunt
Aankomst bij restaurant Vissershang
Vertrek bij Pannenkoekenhuis de Stapelbakker
Wachtend op de pont bij Wijk bij Duurstede
Verzamelen bij de Dorpskamer in Ermelo