Op deze bladzijde staat een verslag van de laatste rit(ten).
Als een verslag op deze bladzijde wordt verwijderd, dan is deze altijd weer terug te vinden in het 'Archief'.

Website

De website van de
DC-10 Sky Riders geeft een leuk beeld van de club activiteiten.

De inhoud van de website wordt gemaakt door de leden. Als iemand een leuk verhaal, een leuke foto of fotoserie heeft, dan kan deze uiteraard worden geplaatst.

In het archief is een overzicht te vinden van alle (bekende) ritten, inclusief foto's, het verslag en de route.

Naast de vaste club activiteiten kunnen leden ad hoc activiteiten op de website plaatsen. Hiervoor een kant en klaar verhaal opsturen naar de webmaster.

Meet & Greet rides kunnen worden opgegeven middels een e-mail aan de leden en aan de webmaster.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DC-10 Skyriders 2011-2018 ©

 

Vorige ritten/ evenementen

  • Snertrit
  • Slotrit Assen
  • Grenzeloos
  • Elfstedentocht
  • Peel en Maas
  • Glas
  • Goslar
  • West Brabant
  • Achterhoek

Snertrit 2018
door Rein - 06 februari 2018

Hij was er weer; de Snertrit. Een mooie samenkomst van DC10 Skyriders en andere motorrijders.

Ieder jaar is het weer afwachten wat het weer ons brengen gaat. De vooruitzichten waren goed, niet te taartenkoud en droog. Ron hield het weer goed in de gaten. Want als het een paar dagen van tevoren niet zeker is dat de rit door kan gaan, dan moet hij Marijke tegen houden. Die gaat namelijk helemaal los met het bakken van allerlei heerlijke taarten. En ook dit jaar heeft zij weer enorm haar best gedaan. Als je dat nog nooit mee hebt gemaakt dan weet je niet wat je mist. Een tafel vol heerlijkheden. Met lekkere warme koffie. Klokslag 10 uur staat alles klaar aan de Forsythialaan in Ermelo. Wat een gastvrijheid.

De dag en avond ervoor was het nog best spannend met alle regen die viel. Ik zat de vond tevoren nog op het dak, omdat de afvoer van de dakkapel verstopt was. Lekkage. en de aanloop naar Ermelo was ook nog een beetje nat.

Ron vertelde mij dat er toch nog afzeggingen waren binnen gekomen. Dat zijn de watjes die smelten van een beetje regen. Meer taart voor de diehards. En die waren er. Van de DC10 Skyriders de harde kern. En daarnaast nog een grote groep vrienden van Ron en Evert die ook motorrijden. Een mooi opkomst van meer dan 40 motoren, ik heb ze niet geteld (48 red.). Een gezellige groep die zich de heerlijkheden wel lieten smaken. En ondertussen begon het een beetje nat te sneeuwen. Dat hebben we toespraak vanaf de keukentrap toch maar afgewacht.

Twee Skyriders waren zoals ieder jaar met de auto gekomen, iets met niet in de verzekering en pekel maar wel taart eten. Geeft niet, de Snertrit is toch ook een soort reünie volgens Evert.
Verhalen genoeg over afgelopen seizoen en plannen voor het komende. En de laatste motornieuwtjes uitwisselen.

En dan is het droog. Ron op een keukentrapje om een briefing te houden. We gaan een lekker stuk rijden en letten goed op elkaar. In het zadel. Er is beloofd geen stoplichten. Maar al wel vlot een spoorwegovergang met trein.

Langs de noordrand van de Veluwe, oversteken naar de Flevopolder en ook daar een paar mooie weggetjes door het nieuwe land. Hier en daar opletten voor blubber op de weg. En op andere plaatsen een beetje split. Weer terug op het vaste land lekker door het bos. Toch ook hier nog best wat stormschade. Grote bomen die het niet hebben gered. Mooi haardhout, je moet het alleen op zien te halen.

Na ongeveer 65 km een rook en plaspauze in het bos. Gelegenheid voor Ron om te bellen dat de snert opgestookt kan worden. Daar werd ook nog even de lichte schade opgenomen van twee motoren die een klein touché hebben ondergaan. Niets serieus, krasje op de koffer en een flexibel Snertritknipperlicht.

Vervolg door het Speulderbos en na ruim 30 km terug in Ermelo. En daar staat de gamel met Snert te dampen. Klaar om opgediend te worden door de dames, Marijke, Annette, Fieneke en een paar andere dames die assisteren. Roggebrood met en zonder boter en katenspek maken het compleet.

Een prachtige traditie van vele jaren inmiddels. Aangeboden door Ron, Marijke en het Veluwe chapter. Dank namens de Skyriders en al die andere motorrijders. 

De foto's staan in een album en ook de route is beschikbaar in gpx-format.

 

 

 

 

 

 

Oktober rit 2017 - Slotrit Circuit van Assen
24 oktober 2017 - door Evert

Hoogtepunt van de slotrit was de mededeling van Peter Schorer (hoofd PR) van het circuit, dat we na zijn verhaal over de historie en de veiligheid toch enkele rondjes over het 4,2 km lange circuit mochten toeren.Circuit van Assen Je hoorde de deelnemers mompelen van waauw .... dat is gaaf of vet of prachtig.

En hoewel de baan nat was door de laag hangende wolken, was het een groot feest om onder aanvoering van onze vaste VRO-hoofdman Jos Lakerveld over het “Heilige der Heiligen van de motorsport/ de kathedraal van motor minnend Nederland” te mogen toeren.

Het eerste rondje rustig, even goed kijken en voelen hoe de bochten lopen, de tweede toer wat sneller en de derde omloop nog even ietsje meer het gas erop. Wat een belevenis, het gevoel dat je op hetzelfde asfalt toert als Valentino Rossi, de koning van de Asser TT.

Hulde ook aan alle Skyriders om geen gekke dingen te doen, hoewel ene Ruud E. uit A. zich met moeite kon beheersen. Zijn Triumph Steet Triple is dan ook gebouwd voor dit soort omstandigheden.

Hoewel ik uit de moederschoot werd geworpen in het lelijkste deel van Drenthe - het veengebied in het Zuidoosten - blijft het de mooiste provincie van ons land. Natuurlijk Twente, Salland, de Veluwe, Limburg Start bij wegrestauranr de Lichtmisallemaal bij uitstek geschikt om op twee wielen door te rijden. Maar Drenthe blijft iets aparts, zeker als het je geboortegrond is en dan ook nog een rit naar het TT circuit, de harde schijf van alle motorliefhebbers. De weggetjes, de houtwallen, de bossen, de uitgestrekte weilanden maar bovenal de rust. Onze Lieve Heer heeft het goed met ons voor als we door Drenthe toeren.

De start was nog net in Overijssel, ook niets mis mee, de koffie lekker en vooral het appelrondje was grote klasse.

Met gevulde magen bestegen 25 motards, met als speciale gasten Marietje en Jos Lakerveld, de brommende tweewielers om langs Nieuwleusen, Punthorst, IJhorst, Koekange, Berghuizen, Hees, Ruinen, Ansen, Hijken en Laaghalen na 77 kilometer olv Martijn als voorrijder het Circuit te bereiken. Het laatste stuk was zelfs onderdeel van het oude circuit, dat merkte je aan de bochten die gewoon heel erg lekker liepen.

Het befaamde tunneltje was wegens werkzaamheden enkele uren gesloten, maar via enkele meters Veiligheids briefing door Peter Schorermacadam (Jan Overbeeke) staken we het circuit over om in de Legends Club te worden onthaald met echte tomatensoep en heerlijke broodjes. In die Club, normaal gesproken alleen geopend voor VIP’s, was ondermeer het beroemde witte race pak van Wil Hartog in een vitrine te bewonderen. Dit allemaal aangeboden door het TT Circuit, waarvoor dank!

Met volle buiken hield vervolgens Peter Schorer aan de hand van een dia presentatie een boeiend betoog over de geschiedenis en vooral over de veiligheid.

Zo kregen we een kijkje in- en achter de schermen en is inmiddels veel duidelijk wat voor een organisatie er achter de TT zit.

Na de toegift - de rondjes over het circuit - stond eigenlijk nog een trip naar Veenhuizen gepland, daar waar honderd jaar terug de landlopers, hoeren en drankorgels naar toe werden gestuurd om hun leven te beteren.

De klok en het weer deden ons besluiten om achter de rug van Jos langs de Drentse Hoofdvaart weer de Circuit van Assensnelweg naar huis te nemen. Een mooi slot van weer een mooi motorjaar, met prachtige ritten uitgezet door vele leden van dit vroedschap.
De officiële ritten zitten erop, wie nog de behoefte voelt een meet & greet te organiseren moet dat vooral niet laten en anders:

Op naar weer een mooi jaar 2018!

 

 

De foto's staan weer in een album en de foto's kunnen ook in volledige grootte worden gedownload (tot 1 november).

Het routebestand van de ochtend rit is beschikbaar in gpx-format en in TomTom-format.

 

 

 

 

September rit 2017 - Grenzeloos
26 september 2017 - door Evert

Het 8 uur journaal van de NOS is normaal gesproken toch een ijkpunt in onze samenleving. Dat wat Annechien Steenhuizen en Rob Trip ons vertellen is betrouwbaar en waar. Ook de buitenlandse Kasteel Coevordencorrespondenten vertellen geen onzin. Als Peter Kuipers Munneke en Gerrit Hiemstra voorspellen datdinsdag 25 september een mooie zonnige dag gaat worden met temperaturen tussen de 17 en 20 graden dan weten we zeker dat het waar is en verheugen we ons op een prachtige zonnige dag tijdens de september rit van ons motor vroedschap.

Niets was echter minder waar. Het was in het Noordoosten met start in vestingstad Coevorden en finish in het 8 kilometer verder gelegen dorpje Gramsbergen bewolkt, nevelig en koud. De meters op onze motoren kwamen niet boven de 14,5 graden en handvatverwarming en warme zadels bleken nuttige accessoires op onze brommende tweewielers. Hoe moeten we nu verder de betrouwbaarheid van de weerprofeten van het journaal beoordelen. Gewoon een missertje? kan gebeuren of een dikke blunder. Ondanks dat alles was het een prachtige rit door een voor velen onbekend stukje Nederland.

De start was dus in Coevorden, ook bekend als het stadje van de Ganzenmarkt. Het aloude maar fraai gerestaureerde Kasteel de plaats van koffie + appeltaart. Elf dapperen hadden de lange rit naar ZO. Drenthe getrotseerd. Sommigen zelfs een avond tevoren al vertrokken van huis. Nico met dochter

En wie was daar plotseling: Nico in gezelschap van zijn struise dochter. Nico de pechvogel gecrasht in Duitsland en flink gekwetst en eigenlijk de uitzetter van deze rit. Dat was voor de pechvogel onmogelijk en gelukkig was Wim Oranje bereid de rit over te nemen en met kleine aanpassingen aan Nico’s oorspronkelijke plan vertrokken we met volle buiken voor rit door Drentse en Groningse dorpjes met luisterrijke namen als ‘t Haantje, Kibbelveen, Exloo, Drouwenermond, Veele, Ter Wisch en Sellingen alwaar de lokale hotelier jaren terug Waterkonijn (muskusrat) op zijn menukaart had staan.

Via Emmer- en Barger-Compascuum werd Klazienaveen bereikt, geboorteplaats van schrijver dezes. Langs bochtige weggetjes door afgegraven hoogvenen kwamen we in oliedorp Schoonebeek, waar de NAM met moderne technieken opnieuw het zwarte goud uit de grond omhoog pompt.

Via een smokkelaarsweggetje reden we Duitsland binnen. Via Hoogstede, Emlicheim en Laar staken we de grens weer over om tenslotte in Gramsbergen op een terrasje te eindigen Eindpuntmet een goed gevuld glas lokaal gerstenat.

Conclusie: Ondanks het tegenvallende weer (foutje van Gerrit van ‘t journaal) een prachtige rit met nauwelijks stoplichten prima en kordaat voor gereden door Oranje Wim en heel belangrijk voor Nico. Hij was er toch en is aan de beterende hand!

De foto's staan weer in een album en het routebestand is beschikbaar in gpx-format en in itn-format.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Augustus rit 2017 - Elfstedentocht
31 augustus 2017 - door Otto Sneek

Er zal nog lang worden gesproken over de Elfstedentocht van 2017!
De omstandigheden waren bar en boos voor de Tocht der Tochten. De Rayonhoofden waren al hoofdschuddend afgehaakt. Het was gekkenwerk volgens hen.

Toch begonnen twintig eigenwijze mannen en een eigenwijze vrouw aan de barre tocht.
Vanwege de extreme temperaturen werden de ijzers verwisseld voor rubber en werden kranten vervangen door lucht- of waterkoeling.

De grootste en sterkste deelnemer besloot zelfs met zijn vrouw achterop de rit te voltooien …..

Eigenwijs startte de groep ook niet traditioneel in Ljouwerd, maar werd aangevangen met Koek en Sopie in de Stadsherberg van Snits.
Na een korte toespraak vertrok de stoet met aan kop een deelnemer uit de een voormalige Nederlandse kolonie. Hij was van plande gehele rit op kop te rijden en zodoende de eerste Surinamer te worden die als eerste over de finish zou gaan van de Tocht der Tochten.Lunch in Bolsward

De route ging traditioneel ‘langs’ IJlst,Sloten, Stavoren, Hindelopen en Workum, waarna in Bolsward een fouragepost werd aangedaan t.w. De Wijnberg.

Na snel wat uitsmijters te hebben weggewerkt begon de slijtageslag opnieuw. Het hele peloton vertrok weer richting Harlingen en vervolgens Franeker.

Bij Bartlehiem vielen de eerste slachtoffers. Drie moedige rijders uit Almere konden het moordende tempo van de Surinaamse kopman niet meer bijbenen en moesten helaas afhaken.

Na een korte fotosessie bij de legendarische brug van Bartlehiem begon de groep aan de laatste twintig kilometer van Dokkum naar Wyns. Om precies 16:00 uur arriveerde de groep bij het mooie terras van Eetcafé De Winze.


Moe maar voldaan, en onder het genot van een drankje, werd door velen teruggekeken op dit onuitwisbare Elfstedentochtstukje geschiedenis van de DC10Skyriders. En uiteraard reden vele via Leeuwarden huiswaarts om nr 11 ook nog even aan te stippen. Met dank aan Luuk voor de prachtige route die weer voor ons had uitgezet.

 

Het routebestand is beschikbaar in gpx-format en in itn-format.
De foto's staan, zoals gewoonlijk, weer in een fotoalbum.

 

 

 

 

 

 

 

 


Juli rit - Maas en Peel gebied
door Evert - 26 juli 2017

Guido, die nog een half jaar heel Europa door vliegt, was zo intelligent geweest eens goed te kijken naar het kaartje dat webmaster Luuk onlangs rondstuurde. Daarop stonden alle ritten van de laatste tijd. Brabantse Kluis

En zo ontdekte Guido dat Oost-Brabant nog een witte vlek was en dus stuurde hij ons dinsdag 25 juli naar Herberg de Brabantse Kluis onder de rook van Aarle-Rixtel. Een voormalige boerderij gekoppeld aan een heus klooster. Dat laatste bestaat nog en is gezegend met de prachtige naam Het Heilige Bloed.
De waardin van de Herberg vertelde zelfs dat er nog 32 nonnen in het klooster wonen. Of het begerige nonnen zijn, die ons arme motards direct zouden bepotelen wilde ze niet zeggen.
Annex de Herberg en het Klooster was ook nog een heuse boerderij met angstig kijkende koeien en kalveren als waren wij booswichten die hen naar de slager zouden brengen. Henk riep: schande dat die beesten niet buiten lopen. Diens verontwaardiging werd door velen gedeeld.

Overigens de koffie + appeltaart was uitmuntend, de bediening struis, de nonnen werden niet gemist.

Met 18 ridders plus Marije (dochter van Ruud) werden de motoren besprongen voor een rit door De Peel, waarbij de gedachten mijnerzijds uitgingen naar de gebroeders Beekman, de Peellandse hoofdpersonen uit Schapenhet prachtige boek van Toon Kortooms. Een woord is me altijd bijgebleven: De Beekmannen pakten geen bier, vatten dat ook niet, nee zij vieten het.

Maar goed met de Beekmannen en Kortooms in gedachten toerden we door Griendtsveen en Helenaveen om vervolgens De Peel te verlaten voor het stroomdal van de Maas.

En weer schiet een boek me te binnen: Dorp aan de Rivier van Anton Coolen. Belfeld is zo’n dorp, mogelijk dorp van de schrijver.

Wij genoten aan de oever van de Maas met uitzicht op Belfeld van een perfect lunch. De uitsmijter (uiteraard) en het 12-uurtje waren zeer populair.
Opvallend was dat alles in 1 keer uit geserveerd werd, heel knap. Alleen Jaap (Boer) Bruin moest even wachten omdat hij boven zijn uitsmijter wat al te hard handig met de pepermolen omging.

De middagrit voerde ons langs de Maas onder meer het witte stadje Thorn. Dat was het meest zuidelijke punt van deze prachtige rit, die ons door dorpjes en gehuchten voerde waar velen van ons nooit hadden Eindpunt in Gemertgehoord.

Ook het eindpunt stond weer in het teken van het rijke Roomse leven. Ook Gemert herbergt een imposant klooster.

Maar ja wat wil men als bedacht wordt dat Guido misdienaar was in Goirle. Hulde kerel. Het was een toppertje die je samen met de Heer van Oranje al een keer had voor gereden!

 

 

 

 

 

 

 

 

Juni rit - Glas
door Luuk - 28 juni 2017

Op dinsdag 26 juni werd de juni rit gereden. De titel van deze rit was "Glas" en dat had alles te maken metPEX de Glazen Stad: het Westland. Dit gebied is gekozen omdat er nog nooit eerder een rit is geweest. Dus één van de lege delen in het DC10 Skyriders-ritten overzicht wordt hiermee gevuld.

Peter had behoorlijk wat tijd moeten stoppen in het uitzetten van deze route, want het is niet erg eenvoudig om een route door dit gebied te maken.
We verzamelen om 10:00 uur bij PEX restaurant in Den Haag, het startpunt van deze rit. Dit restaurant was bij Peter om de hoek en dat had hij goed geregeld. “Zo, dan hoef ik een keer niet ver te rijden”, zo liet hij weten.

De opkomst was enorm op deze ochtend. Vermoedelijk was de combinatie van mooi weer, de echt heerlijke appeltaart en de altijd aanwezige gezelligheid onweerstaanbaar. Er stonden maar liefst 26 motoren aan de start.

Het ochtend traject begon door het Westland, in zuidelijke richting, tussen veelal glazen bebouwing door. Nog even leken we het erf van een boer op te rijden, maar het bleek hier toch om een openbare weg te Nieuwe Waterweggaan. De bedrijvigheid in dit gebeid is overigens enorm en iemand maakte dan ook de opmerking “hierwordt geld verdient”.

Het Westland heeft niet altijd de mooiste motorweggetjes, maar indrukwekkend was het wel en velen hadden dit gebied nog nooit doorkruist.

Bij Hoek van Holland werden de benen gestrekt aan oever van de Nieuwe Waterweg. Mooi uitzicht op het scheepvaartverkeer en aan de overkant Europoort.
Verder ging het via Delfland, Maasland en Vlietland. Naarmate de rit vorderde werd het steeds landelijker, maar met een grote groep door dit gebied rijden nam toch behoorlijk wat langer in beslag dan gepland.

Voor de lunch werd koers gezet naar recreatiegebied Rottemeren. Aan het Lage Bergsche Bos werd geluncht bij Familierestaurant Bergsche Plas. Een geweldig leuk restaurant aan de plas en het eten was voortreffelijk. De keuken moest met deze grote groep, in combinatie met een vol terras, Lunchnatuurlijk wel flink aan de bak.

Na de lunch werd koers gezet langs de Rotte, Rottemeren, de Slingerwetering en door Vlietland. Een landelijk gebied met mooie weggetjes, maar de Zūmo was toch even de weg kwijt. Over de busbaan …… ?

De rit eindigde vlak bij de A4, op een terras bij de sluis aan de Vliet in Leidschendam. Simon verzorgde nog een lekker ijsje, waarna iedereen weer huiswaarts ging.


Een leuke dag in een interessant gebied en natuurlijk in goed gezelschap.

De foto's staan weer in een fotoalbum en ook het routebestand is beschikbaar.

 

 

 

 


Buitenland rit 2017
door Luuk - 16 juli 2017

Naar aanleiding van erg goede ervaring in de Harz in 2015 en 2016, was besloten om de buitenlandrit in Goslar te organiseren. Er zijn veel nieuwe routes uitgezet en dan blijkt de Harz een schitterend Goslarmotorgebied te zijn; mooi asfalt, heerlijke bochten en prachtige landschappen.

In 2016 hebben we al gezocht naar een geschikt hotel, maar dat was moeilijk te vinden. Een aantal hotels zijn uitgeprobeerd, maar uiteindelijk vonden we een prachtig vier-sterren hotel midden in Goslar, met ruim 60 kamers. Initieel dachten we dat het voor ons onbetaalbaar zou zijn, maar dat viel alleszins mee. Er kon een goede deal worden gemaakt voor drie nachten hotel, incl. ontbijt, twee keer avondeten, de parkeerga-rage en een biertje bij aankomst.

Het hotel bleek inderdaad van grote klasse te zijn en dat droeg natuurlijk bij aan de feestvreugde, mede door de aanwezigheid van een heerlijk terras. Ook een parkeergarage was beschikbaar voor de motorfietsen.


De buitenland rit stond gepland van 05 t/m 08 juni, maar velen vonden dit te kort.Harz

Al snel was het idee ontstaan om op de heenweg te overnachten in Winterberg - Sauerland. Acht motards hadden voor de nacht van 4 op 5 juni 2017 een kamer geboekt in het centrum van Winterberg.
Het was een leuke rit naar het Sauerland en na de overnachting in Winterberg zijn we over een nieuwe route naar Goslar gereden. Een fantas-tische uitbreiding van de toch al geweldige buitenland rit.

Aangekomen in Goslar, kwamen de andere SkyRiders in groepjes binnendruppelen: in totaal 29 deelnemers. De groep blijkt elk jaar groter te worden en dat is volgens mij niet zo verwonderlijk, want het is altijd gezellig en het is leuk rijden. De besproken hotels zijn tegenwoordig ook van grote klasse, alhoewel het steeds moeilijker wordt om met zo’n grote groep een geschikt hotel te vinden.

Na een biertje op het terras, werd het avondeten genuttigd in het hotel. Uiteraard moest daarna de rit naar Goslar nog worden geëvalueerd.

De volgende morgen, na het ontbijt, werd het tijd om de motoren te starten en de eerste rondrit door het Harz gebied te rijden. Zoals gebruikelijk vormden zich weer groepjes met gelijk gestemden en kon het feest beginnen.Harz

Op de eerste dag reden de meesten óf de 1001 bochten toer óf route 9 door het Kyffhauser Gebirge.

Bij terugkomst na de rit was iedereen opgetogen over de mooie ritten en werd het tijd om ook deze dag op het terras te evalueren.

Het diner werd deze keer niet in het hotel gebruikt, maar de “Butterhahne”, vlak naast het hotel biedt altijd een goed alternatief.

De volgende dag waren de routes van de eerste dag weer erg populair. Dan werd natuurlijk niet dezelfde route gereden, maar juist de andere.

Op donderdag was het weer tijd om naar huis te gaan, maar een aantal SkyRiders onder leiding van Simon besloten om een dag langer te blijven.
Zo kon nog de Harz nog een dag langer doorkruist worden, om zo optimaal te genieten. De rit ‘Bochtige bossen’ was duidelijk favoriet en ook deze route was geweldig.Goslar

Het weer was overigens prima, maar tijdens de terugrit op vrijdag begonnen donkere wolken zich samen te pakken boven de groep motorrijders.
Vlak voor het bereiken van de Autobahn begon het behoorlijk te plenzen en dat hield aan tot de Nederlandse grens.

Een beetje vochtig, maar geheel voldaan werd de motor in de garage gezet. Dit was weer een superleuke buitenland rit en volgend jaar moet het dan ook weer minstens zo leuk worden.

De foto's staan weer in een fotoalbum en ook het routebestand is weer beschikaar in gpx-format en in itn-format.

 

 

 

 

 

 

 


Mei rit – Westelijk Brabant
door Luuk - 17 mei 2017

Als Jan een rit organiseert, dan zet je er automatisch “Zeeland-rit” bij. Dat het deze keer geen Zeeland is geworden is daarom opmerkelijk en je vraagt je af: “wat is er aan de hand?”. Nou …. niets dus, maar zo af Wouwse Tolen toe moet je wat anders.

En dus moesten de SkyRiders zich melden bij de Wouwse Tol Zuid, voor de traditionele koffie met appeltaart. Het vertrek was in de uitnodiging op 10:15 uur vermeld en velen hadden dat goed begrepen en zaten al zeer ruim voor 10 uur aan de koffie.
Zeer op tijd werden er 14 motoren gestart voor de rit door Westelijk Brabant. In dit gebied hebben we nog ziet zo veel gereden, dus dat maakt het weer extra leuk.

Na vertrek de A58 op en er na ca. 300 meter gelijk weer af, om de bekende “Jan-weggetjes” van Brabant op te zoeken. Al meteen werd duidelijk dat het een mooi gebied betreft, met landerijen, bossen en heide. Ook vele vennen en meertjes, waar ook blijkbaar veel gerecreëerd wordt.

Na een rit van ca 15 kilometer werd het plaatsje Nispen bereikt. Geen schokkend nieuws, ware het niet dat de weg werd ontsiert met een bord met daarop de melding dat de weg afgesloten was. Jan had de route recentelijk gereden en was niet onder de indruk: gewoon doorrijden dus. Lunch
Verder langs de grens met België richting Zundert en dan naar het bekende plaatsje Chaam. Dit dorp is bekend van de “Acht van Chaam”, het bekendste en oudste wieler criterium van Nederland. Deze wielerwedstrijd wordt altijd gereden op de woensdag na de Tour de France. Claire, de stem uit de Zūmo, had het er maar moeilijk mee en maakte er maar “Sjaam” van.

Op het stuk tussen Roosendaal en Chaam is het overigens wel uitkijken voor de gevaarlijke ideeën van de plaatselijke verkeers-(on)deskundige. Op veel plaatsen zijn verkeersheuveltjes in het wegdek geplaatst, van het type dat de motorrijder lanceert als de snelheid boven de 10 kilometer per uur ligt. Uiteraard nagenoeg niet gemarkeerd. Om zoiets in het wegdek te plaatsen, moet je toch wel een vreemde kronkel in je hoofd hebben.

Dan weer verder langs Gilze en het bijbehorende vliegveld Gilze-Rijen. Opmerkelijk genoeg kwamen we ook nog het dorp “Dorst” tegen en dat was precies waar ik aan zat te denken: “ja dorst, het wordt tijd voor de lunch”. De golfbaan Landgoed Bergvliet was gekozen voor de lunch en aan velen te zien waren de uitsmijters van hoge kwaliteit.

Na de heerlijke lunch moest snel weer worden opgezadeld om het middagprogramma te gaan volgen. Er werd koers gezet naar de Biesbosch en na Drimmelen werd de weg langs het Hollands diep gevolgd. Het is alleen wel jammer dat, na de verhoging van de dijken, er van het water niet veel meer te zien is. Het landschap blijft natuurlijk gewoon schitterend.

Dan verder door Moerdijk, Prinsenbeek en Zevenbergen naar onze eindbestemming restaurant De Beren in Oud-Gastel, gemeente Rozendaal.
Nog even op het terras genieten van het mooie weer, alvorens de terugreis te aanvaarden. Wat een schitterende dag. Voor het vertrek ’s morgens twijfelde ik nog even: het motorpak of de zomerse tussenstop“doorwaai” motorkleding. Gelukkig had is voor het laatste gekozen, want tijdens de rit gaf de thermometer maar liefst 28 graden aan.

We kunnen terugkijken op een geweldige dag: prachtig weer en een schitterende route. Bedankt Jan! Volgende keer weer Zeeland?

 

De route is weer beschikbaar in gpx-format en in itn-format. De foto's staan weer in een album.

 

 

 

 

 

 

Maart rit - Achterhoek
door Evert - 28 maart 2017

De  aanstaande minister van Verkeer - CDA ‘er Pieter Omzigt (Tukker van geboorte) - zei het onlangs nog: Oost-Nederland en met name de Veluwe, Twente en de Achterhoek is het mooiste wat Nederland te Strat van de maart ritbieden heeft.

Dat hij gelijk heeft bewees dinsdag 28 maart tijdens de openingsrit van de DC10 Skyriders. Maar liefst 31 brommende en brullende (2 Harley’s nota bene) tweewielers togen naar Ermelo om op het terras van de lokale Dorpskamer allereerst te genieten van dampende koffie met huis gemaakte appeltaart van sterren niveau.

Tegen elven gaf toerleider Martijn het sein van vertrek en de horde toog op weg. Als altijd weer een overmaat aan heren maar gelukkig ook 3 schoonheden van het andere geslacht van wie 2 achterop zitters en zelf rijdende Sandra met gelukkig weer drop!.

Als een geel lint, denkend aan de vermaarde Gele Rijders, ging het richting het bekende Vierhouter Bos, waar de overheerlijke strontlucht de neuzen deed prikkelen.

Via Emst en Terwolde werd de IJsseldijk bereikt. Smal maar geasfalteerd voor tweewielers. Onderweg zwaaiende fietsers en wandelaars. Bij Zutphen werd de rivier over gestoken op weg naar lunchplaats tussenstopRuurlo. Maar eerst door Vierakker, Steenderen, Lochem, en Barchem.

In Ruurlo had de uitbater van De Luifel enkele hoenders van de slacht gered door ze des ochtends nog hun eieren laten werpen voor de uitsmijter DE Luifel. Wat er de dag nadien met de kakelaars is geschied weten we niet.

Met volle buiken ging het al boerend via o.m. Varssel, Hengelo (Gld) en Doesburg naar De Steeg alwaar de Posbank werd bestegen. Op de top een prachtig panorama en dan de afzink naar Rozendaal. Via Deelen, Hoendeloo, Otterlo en de Harskamp werd tegen 16.00 uur Kootwijk bereikt, het eindpunt.

Een drankje en een bedankje aan toerleider Martijn voor het uitzetten van deze eerste seizoen rit door zoals dus de nieuwe minister Omtzigt terecht zegt: het mooiste deel van Nederland. Hulde!

De route is beschikbaar in GPX-format en de foto's staan weer in een album (met dank aan Ron).

 

Lunch in Ruurlo

 

 

 

 

 

 


De gebruikelijke toespraak van Ron vanaf het keukentrapje
De taarten van Marijke - een heerlijke traktatie
Snertrit - ook dit jaar een (gezellige) drukte van jewelste
Het circuit van Assen vanaf het terras van de Legends club
Veiligheids briefing door Peter Schorer
De Lichgtmis in Zwolle - start van deze dag
Aan de start op het Circuit van Assen (voor de foto; de rijrichting was de andere kant op)
Eindpunt - het terras bij Café/ bierbrouwerij Mommerite
Nico in gezelschap van zijn dochter - aan de beterende hand
Startpunt - het kasteel in Coevorden
Bolsward - lunch bij De Wijnberg
Sneek - vertrek bij De Stadsherberg
Het bekenste bruggetje van Nederland, in Bartlehiem
Eindpunt in Gemert
Onderweg een kudde schapen
Start van de rit bij de Brabantse Kluis in Aarle-Rixtel
Vertrek uit Goslar
Pauze
Onderweg de benen strekken
Aankomst bij Hotel Kaiserworth in Goslar
Lunch bij Familierestaurant Bergsche Plas
De benen strekken aan oever van de Nieuwe Waterweg
Vertrek bij PEX restaurant in Den Haag
Goslar - de motoren voor het hotel
Westelijk Brabant - tussenstop in de middag
Westelijk Brabant - lunch bij Landgoed Bergvliet
Westelijk Brabant - vertrek bij de Wouwse Tol Zuid
Lunch op het terras van restaurant 'de Luifel' in Ruurlo
Tussenstop in het boeren landschap langs de IJssel
De start in Ermelo - toespraak van Martijn