Motor uitrusting buitenland
door Luuk - update 6 april 2021
NB: geen garantie voor de volledigheid/ juistheid van onderstaand artikel
Het is niet altijd even duidelijk welke uitrustingsregels er voor motoren gelden in de diverse landen in Europa. Op de forums doen dan ook de meest vreselijke verhalen de ronde. Op de website van de ANWB is veruit de meest betrouwbare informatie te vinden, maar deze is voor motorrijders ook niet altijd compleet. Ook is er op websites van de diverse overheden en autoclubs bruikbare informatie te vinden. Op internet zijn nog vele andere informatiebronnen te vinden; waar deze de info vandaan hebben gehaald of wanneer het is geschreven is vaak onduidelijk. Deze informatiebronnen zijn dan ook niet bruikbaar.
De belangrijkste verkeersregels van de diverse EU-landen zijn ook terug te vinden op de website van de EC en in de app 'Going Abroad'. De website/ App zijn ontwikkeld in opdracht van de Europese Commissie, om meer duidelijkheid in de regelbrei te verschaffen. De App is in gebruik erg omslachtig en is qua informatie verre van compleet; de enige info die de motorrijder kan vinden is dat je een helm moet dragen, maar dat wisten we al.
Zeker voor de motorrijder een nutteloze app, die ik maar snel van mijn telefoon heb verwijderd. De website is overigens niet veel beter, want deze bevat dezelfde informatie.
De informatie die bij mij bekend is heb ik hieronder samengevat (let op: alleen voor de motor zonder zijspan of aanhanger; voor andere voertuigen gelden andere eisen). De onderstaande informatie is naar beste eer en geweten samengesteld, maar hoeft niet altijd correct te zijn. Ten opzichte van 2019 heb ik geen veranderingen kunnen vinden.
Een punt van aandacht zijn natuurlijk ook de tol heffingen en dan vooral de betalingsmogelijkheden. Ook hierover staat veel informatie op de ANWB website.
Er komen tegenwoordig steeds meer milieuzones in steden. Zo zijn er milieuzones te vinden in België (Antwerpen), Denemarken, Duitsland (grote steden), Frankrijk (grote steden), Groot Brittanië (London), Hongarije (Boedapest), Italië (veel steden), Tsjechië (Praag), Nederland, Noorwegen, Spanje en Zweden. Elke zone heeft zijn eigen bepalingen en het is meestal zeer onduidelijk of deze zone's ook voor motorfietsen gelden.
De milieuzones in Frankrijk, Spanje, Tsjechië en Italie zijn zeker ook van toepassing op motorfietsen. De Duitse milieuzones zijn voor motorfietsen vrij toegankelijk. Een goed overzicht van milieuzones is te vinden op http://urbanaccessregulations.eu/userhome/map.
Het gebruik van dashboard- of actioncamera blijft ook een onduidelijke zaak. Het gebruik van een camera is alleen verboden in Luxemburg. In de meeste andere landen van Europa is het gebruik van een dashboard- of actioncamera toegestaan. Vaak zijn er echter restricties bij het gebruik - zoals in Oostenrijk, Portugal en Spanje - die het feitelijk onmogelijk maken om opnamen te maken.
Het is erg onduidelijk of motoren op de stoep mogen parkeren. Betrouwbare informatie is nauwelijks te vinden. Vaak is het verboden, maar wordt het vaak gedoogd. Dit is zeker ook van toepassing op Nederland. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Valkenburg en Zandvoort. Deze gemeenten hebben speciale motorparkeerplaatsen en accepteren het daarom niet als je elders parkeert. In Arnhem valt het parkeren op de stoep een beetje onder de wet op de kansspelen; hangt er maar net van af welk patrouillerend persoon je treft.
Wellicht goed om te weten, dat het in vele landen voor brildragenden verplicht is een reservebril mee te nemen. Jaques maakte mij erop attent dat, indien er tussen de file doorgereden mag worden, dit moet gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken. In de meeste landen geldt ook een maximum snelheid van 50 km/uur.
Land |
Bijzonderheden (alleen motorfietsen) |
België |
- tussen file rijden toegestaan
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- motorkleding/ schoeisel/ handschoenen verplicht (handen, benen en armen moeten beschermd zijn; dus handschoenen, lange broek en lange mouwen zijn voldoende en hoge schoenen).
- op stoep parkeren toegestaan (mag geen hinder veroorzaken; 1,5 meter vrije ruimte)
- parkeren bij parkeermeter mogelijk. Meerdere motoren kunnen in een parkeervak en er hoeft dan maar één keer betaald te worden.
- alcohol limiet 0,5 (ook voor beginnende bestuurders)
- autowegen tolvrij
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- geen tolvignet voor motorfiets
- Low Emission Zone niet van toepassing op motorfiets
|
Bulgarije |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel verplicht
- reservebril: onbekend
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,5
- voor motoren GEEN tolvignet nodig (wel voor de auto)
- GPS flitspaal waarschuwing is verboden (uitschakelen)
- gebruik dashboard- of actioncamera onbekend
- geen tolvignet voor motorfiets
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Denemarken |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- fietsers hebben altijd voorrang
- alcohol limiet 0,5 (ook voor beginnende bestuurders)
- autowegen tolvrij
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- geen tolvignet voor motorfiets
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Duitsland |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- uitlaat lawaai moet voldoen aan E-norm
- alcohol limiet 0,5 (alcohol verbod minder 2 jaar rijbewijs of jonger 21 jaar)
- tolvrij (behalve enkele kleine privé weggetjes in Beieren)
- GPS flitspaal waarschuwing is verboden (uitschakelen)
- gebruik dashboard- of actioncamera afgeraden i.v.m. privacy wetgeving
- geen tolvignet voor motorfiets
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Estland |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,2 (ook voor beginnende bestuurders)
- tolvrij
- GPS flitspaal waarschuwing is verboden (uitschakelen)
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- geen tolvignet voor motorfiets
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Finland |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje/ reflecterende strepen verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,2 (ook voor beginnende bestuurders)
- tolvrij
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- geen tolvignet voor motorfiets
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Frankrijk |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje verplicht bij pech (boete tot €
750)
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- handschoenen met CE keurmerk verplicht (vanaf 20 november 2016)
- verbandtrommel NIET verplicht
- reflecterende helmstickers verplicht (geldt niet voor buiten Frankrijk gekochte helmen)
- alcohol limiet 0,5 (0,2 minder 3 jaar rijbewijs)
- tol op sommige wegen/ tunnels; betalen met creditcard (soms ook contant)
- GPS flitspaal waarschuwing is verboden (gevarenzones, zoals bij Garmin, zijn wel toegestaan)
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- wel tolwegen/ bruggen, geen tolsticker
- milieusticker in veel steden verplicht (vanaf 1 mei 2017; kosten €4,21)
- zie ook "tip Frankrijk" onderaan deze bladzijde
Ingetrokken/ uitgestelde wetten:
- reflecterende kleding verplicht vanaf januari 2013 (wet ingetrokken)
- alcohol tester(s) meenemen niet meer verplicht sinds mei 2020
NB: voor vertrek de actuele informatie raadplegen (website ANWB)
|
Hongarije |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- motoren mogen de busstrook gebruiken
- motoren mogen bij een rood verkeerslicht wachtende auto's aan de rechterzijde voorbijrijden en zich vooraan opstellen, als de ruimte dit toelaat
- alcoholverbod voor bestuurders
- bussen en trams hebben altijd voorrang
- tol vignet (e-vignet) nodig voor gebruik van de autowegen
- tol heffing voor sommige snelwegen
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- tolvignet (e-vignet) verplicht op snelwegen
- milieuzone (smogalarm) Budapest voor motorfiets
|
Ierland |
- tussen file rijden toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,5 (0,2 voor beginnende bestuurders)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- tol op sommige snelwegen/ tunnels; soms alleen elektronisch betalen (M60 - Ringweg Dublin)
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Italië |
- tussen file rijden toegestaan
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,5 (alcohol verbod minder 3 jaar rijbewijs)
- lijnbussen en trams hebben altijd voorrang
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- tol op vrijwel alle snelwegen en sommige tunnels
Betaling contant of creditcard
- Milieuzones in vele steden/ regio's; regels erg complex (zie ANWB website)
NB: kijk uit: extra hoge boetes voor motorrijders
|
Kroatië |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,5, incl passagier (alcohol verbod jonger 24 jaar en beginnende bestuurders)
- reservelampen meenemen verplicht (geldt niet voor LED)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- autosnelwegen zijn tolwegen, behalve de snelweg bij Zagreb.
Betaling contant of creditcard
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Letland |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren toegestaan (mag geen hinder veroorzaken)
- alcohol limiet 0,5 (0,2 minder 2 jaar rijbewijs
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- tolvrij
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Litouwen |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,4 (alcohol verbod minder 2 jaar rijbewijs)
- aanhanger NIET toegestaan
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- tolvrij
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Luxemburg |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,5 (0,2 minder 2 jaar rijbewijs)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- verbod op gebruik dashboard- of actioncamera
- tolvrij
- geen milieusticker voor motorfiets
|
Nederland |
- tussen file rijden toegestaan (vroeger werd dit gedoogd, maar tegenwoordig is het een recht)
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbanddoos NIET verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren soms toegestaan (afhankelijk van lokale wetgeving)
- alcohol limiet 0,5 (0,2 minder 5 jaar rijbewijs)
- tolvrij, maar wel enkele trajecten/ tunnels met tol
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- nagenoeg tolvrij, behalve enkele tunnels
- milieuzones gelden niet voor motorfiets
|
Noorwegen |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- bus en taxi stroken mogen worden gebruikt (indien aangegeven)
- alcohol limiet 0,2 (ook voor beginnende bestuurders)
- trams hebben altijd voorrang
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- veel tolwegen; zie informatie op website ANWB
- milieuzone Oslo geldt niet voor motorfiets
|
Oostenrijk |
- tussen file rijden op autobahn NIET toegestaan
- stilstaande file voorbij rijden toegestaan
- veiligheidshesje aangeraden bij pech
- verbandtrommel verplicht
- reservebril verplicht
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,49 (0,1 minder 2 jaar rijbewijs)
- trams hebben altijd voorrang
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera ontraden; er is een algemeen verbod om mensen te filmen. Dit verbod geldt ook voor een dashboard- of actioncamera (boete €
10.000).
- autobahn vignet nodig voor grote wegen (kijk uit: veel controle bij de grens)
- milieuzones gelden niet voor motorfiets
|
Polen |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,2 (ook voor beginnende bestuurders)
- tolvrij, behalve A1, A2 en A4. Betaling contant of creditcard
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
|
Portugal |
- tussen file rijden toegestaan
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht
- reservebril verplicht
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,5 (0,2 als minder dan 3 jaar rijbewijs)
- motorrijtuigen hebben voorrang op fietsers
- vele tolwegen; ingewikkelde betaling, zie website ANWB
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera ontraden i.v.m. privacy wetgeving. Het verzamelen en opslaan van persoonlijke gegevens zoals dashcambeelden, mag alleen als er een vergunning is afgegeven door de Portugese Data Protection Autoriteit. Er staan hoge boets op filmen zonder vergunning (€ 1500).
|
Slovenië |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbandtrommel NIET verplicht, wel aangeraden
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren toegestaan indien aangegeven (1,60 m ruimte vrijlaten)
- geen schoolbus inhalen als passagiers in- of uitstappen
- bussen hebben altijd voorrang (ook buiten bebouwde kom)
- alcohol limiet 0,5 (alcohol verbod als minder dan 2 jaar rijbewijs)
- tolvignet verplicht (ook voor motor)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
NB: kijk uit: wielklemmen voor motorfietsen bij fout parkeren in Ljubljana
|
Slowakijë |
- tussen file rijden: onbekend
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbanddoos verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- geen helmvizier: stofbril verplicht (ook voor passagier)
- alcoholverbod voor bestuurders
- trams hebben altijd voorrang
- voor motoren GEEN tolvignet nodig (wel voor de auto)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
|
Spanje |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje verplicht bij pech
- verbanddoos NIET verplicht
- reservebril verplicht
- op stoep parkeren: onbekend
- beschermende handschoenen verplicht (januari 2021)
- bedienen van navigatie/ smartphone tijdens rijden verboden
- alcohol limiet 0,5 (0,3 als minder dan 2 jaar rijbewijs)
- trams hebben altijd voorrang
- tol op vele snelwegen/ tunnels. Betaling contant of creditcard
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera ontraden i.v.m. privacy wetgeving. Er mag niet zo maar worden gefilmd in de openbare ruimte en er gelden regels m.b.t. databeveiliging
- zie ook "tip Spanje" onderaan deze bladzijde
|
Tsjechië |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht, wel sterk aangeraden
- verbanddoos verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- roken tijdens het rijden verboden
- alcoholverbod voor bestuurders
- voor motoren GEEN autobahn vignet nodig (wel voor de auto)
- GPS flitspaal waarschuwing is verboden (uitschakelen)
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- milieusticker in Praag verplicht (vanaf 1 januari 2017; kosten €3)
|
UK |
- tussen file rijden toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbanddoos NIET verplicht
- reservebril NIET verplicht, wel aangeraden
- op stoep parkeren niet toegestaan
- alcohol limiet 0,8; Schotland 0,5 (ook voor beginnende bestuurders)
- enkele trajecten met tol. Betaling uitsluitend contant (M6 ook creditcard)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
- zie ook "Tip Verenigd Koninkrijk" onderaan deze bladzijde
|
Zweden |
- tussen file rijden toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbanddoos NIET verplicht
- reservebril: onbekend, wel aangeraden
- op stoep parkeren: onbekend
- alcohol limiet 0,2 (ook voor beginnende bestuurders)
- trams hebben altijd voorrang
- tolvrij, behalve Sontbrug (contant of creditcard) en congestion tax in Stockholm (niet-Zweedse motorvoertuigen zijn vrijgesteld)
- GPS flitspaal waarschuwing is toegestaan
- gebruik dashboard- of actioncamera afgeraden i.v.m. privacy wetgeving
|
Zwitserland |
- tussen file rijden NIET toegestaan
- veiligheidshesje NIET verplicht
- verbanddoos NIET verplicht
- reservebril verplicht
- op stoep parkeren: onbekend
- verboden om wachtende voertuigen voor verkeerslicht/ brug in te halen
- naast elkaar rijden verboden
- alcohol limiet 0,5 (0,1 als minder dan 3 jaar rijbewijs)
- autobahn vignet nodig voor grote wegen
- GPS flitspaal waarschuwing is verboden (mag niet op GPS aanwezig zijn)
- gebruik dashboard- of actioncamera toegestaan
|
- GPS flitspaal waarschuwing is alleen verboden in Duitsland, Estland, Frankrijk, Tsjechië en Zwitserland
- dashboard- of actioncamera's zijn verboden in Luxemburg. In Oostenrijk, Portugal en Spanje bestaat erg strenge privacy wetgeving, waardoor gebruik feitelijk onmogelijk is. In Duitsland en Zweden wordt het gebruik van een dashboard- of actioncamera afgeraden i.v.m. privacy wetgeving. Ook in Duitsland kunnen, volgens de verhalen op forums, hoge boetes worden gegeven. In alle andere Europese landen is, voor zover mij bekend, geen belemmering op het gebruik van deze camera's; de publicatie van de beelden zijn echter in alle landen gebonden aan privacy wetgeving
- alcohol limiet is voor beginnende bestuurders vaak lager, zoals ook in de lijst is aangegeven
- het gebruik van drugs in het verkeer is overal verboden
De bovenstaande opsomming kan natuurlijk onjuistheden bevatten of onvolledig zijn. Het is daarom altijd goed om de info nog even te verifiëren vóór vertrek naar het buitenland.
Samenvattend: neem een veiligheidshesje en een verbandtrommeltje mee. Verder zijn goede beschermende motorkleding en geen alcohol/ drugs nuttigen voor het motorrijden natuurlijk vanzelfsprekend. Uiteraard moet je altijd een helm op en moet dimlicht worden gevoerd. Een meenemen van een reservebril (of contactlenzen) is soms verplicht, maar het is natuurlijk altijd verstandig om er een mee te nemen.
Het is dus niet zo moeilijk om aan alle regelgeving te voldoen.
Alleen moet je in Kroatië nog reservelampen bij je hebben en in Frankrijk is het altijd (regel) feest.
Alleen nog even aandacht voor de flitspaal info, het tolvignet, de milieuzones en de dashcam.
Tip Frankrijk
Frankrijk heeft een enorme hoeveelheid onbemande tankstations en op zondag zijn nagenoeg alle tankstations onbemand. Betalen kan via de automaat met de PIN-pas, maar dan wordt eerst een bedrag van 150 euro afgeschreven en daarna nog het getankte bedrag. Als je dus 10 keer tankt tijdens een vakantie, dan wordt er dus 1500 euro teveel van je rekening afgeschreven. Dit wordt later weer teruggestort op de goede rentedatum, maar dat is pas na 10-14 dagen. Dan kan je paslimiet worden overschreden, waardoor je niets meer kan betalen met je PIN-pas. Gebruik daarom een creditcard (MasterCard of VISA) bij het tanken bij een onbemand station. Dan wordt aan het einde van de maand alleen het getankte bedrag afgeschreven en kom je niet voor verrassingen te staan.
Tip Spanje
Er zijn in Spanje veelvuldige controles door de Guardia Civil en ook buitenlanders worden hierbij gecontroleerd. Alles wordt dan gecontroleerd en vaak wordt ook om een betalingsbewijs van de verzekering gevraagd, alhoewel dit wettelijk niet (meer) verplicht is. Om discussie te voorkomen, is het aan te raden toch een betalingsbewijs mee te nemen.
Tip Verenigd Koninkrijk
Van Lukas Ruiter ontving ik nog het volgende advies:
Helaas heeft u de wegpagina “Motor uitrusting buitenland" het afplakken van de koplamp in Groot-Brittannië en Ierland niet opgenomen.
Alle voertuigen die uit een land komen met rechts rijdend verkeer en een niet symmetrisch beeld geven (dus rechts om hoog schijnen) dienen voor het rijden in Groot-Brittannië en Ierland met stickers afgeplakt te worden. Dit ter voorkoming van verblinding van de tegenligger in deze landen. Wordt er een ongeluk veroorzaakt door verblinding, dan staat de bestuurder van het voertuig een hoge tot zeer hoge sanctie te wachten.
Het argument dat de bestuurder alleen over dag rijdt met het voertuig houdt geen stand, de meeste motorfietsen hebben tijdens de rit de koplamp aan.
Bedankt voor de tip; in feite moet de "punt omhoog" worden afgeplakt, zodat er geen verblinding plaatsvindt. Ik heb de koplamp van mijn Honda VFR1200 op een muur gericht (ik was onafgeplakt in Schotland aan het rijden) en geconstateerd dat mijn motor deze "punt" gelukkig niet heeft.
Samenvattend voor de motorfiets:
|
tussen
file rijden toegestaan?
|
hesje verplicht bij pech? |
GPS flits
info
toegestaan?
|
verband
trommel verplicht? |
reserve
bril verplicht? |
action camera toegestaan? |
autobahn
vignet nodig? |
België |
ja |
ja |
ja |
nee |
nee |
ja |
nee |
Bulgarije |
? |
ja |
nee |
ja |
? |
? |
nee |
Denemarken |
nee |
nee |
ja |
nee |
nee |
ja |
nee |
Duitsland |
nee |
nee |
nee |
nee |
nee |
ja** |
nee |
Estland |
? |
ja |
nee |
ja |
nee |
ja |
nee |
Finland |
nee |
ja |
ja |
nee |
? |
ja |
nee |
Frankrijk |
|
ja |
|
nee |
nee |
ja |
nee |
Hongarije |
? |
ja |
ja |
ja |
? |
ja |
ja |
Ierland |
ja |
nee |
ja |
nee |
nee |
ja |
nee |
Italië |
ja |
ja |
ja |
nee |
? |
ja |
nee |
Kroatië |
? |
nee |
ja |
nee |
? |
ja |
nee |
Letland |
? |
ja |
ja |
nee |
? |
ja |
nee |
Litouwen |
? |
ja |
ja |
nee |
? |
ja |
nee |
Luxemburg |
? |
ja |
ja |
nee |
? |
nee |
nee |
Nederland |
ja |
nee |
ja |
nee |
nee |
ja |
nee |
Noorwegen |
nee |
ja |
ja |
nee |
? |
ja |
ja |
Oostenrijk |
nee |
ja |
ja |
ja |
ja |
ja** |
ja |
Polen |
? |
ja |
ja |
nee |
? |
ja |
nee |
Portugal |
ja |
ja |
ja |
nee |
ja |
ja** |
nee |
Slonenië |
? |
ja |
ja |
ja* |
? |
ja |
ja |
Slowakijë |
? |
ja |
ja |
ja |
? |
ja |
nee |
Spanje |
nee |
ja |
ja |
nee |
ja |
ja** |
nee |
Tsjechië |
nee |
ja* |
nee |
ja |
? |
ja |
nee |
UK |
ja |
nee |
ja |
nee |
nee |
ja |
nee |
Zweden |
ja |
nee |
ja |
nee |
? |
ja** |
nee |
Zwitserland |
nee |
nee |
nee |
nee |
ja |
ja |
ja |
|
* = niet verplicht, wel aangeraden
De ANWB adviseert bestuurders met een rijbewijs waarin staat dat ze een bril of contactlenzen dragen (beperking code 01), een reservebril mee te nemen, ook om een eventuele discussie met de politie ter plaatse te voorkomen.
** = gebruik van dashboard- of action camera wordt sterk afgeraden
Het gebruik van dashboard- of actioncamera blijft een onduidelijke zaak. Het gebruik van een camera is alleen verboden in Luxemburg. In de meeste andere landen van Europa is het gebruik van een dashboard- of actioncamera toegestaan. Vaak zijn er echter restricties bij het gebruik - zoals in Duitsland, Oostenrijk, Portugal en Spanje - die het feitelijk onmogelijk maken om opnamen te maken.