Milieuzones en milieustickers
door Luuk - 27 april 2019
Er komen tegenwoordig steeds meer milieuzones (of LEZ; Low Emission Zone) in de Europese steden. Zo zijn er milieuzones te vinden in België (Antwerpen en Brussel), Denemarken, Duitsland (grote steden), Frankrijk (Parijs, Grenoble, Lyon, etc.), Groot Brittanië (London), Hongarije (Boedapest), Italië (bijna alle steden), Nederland, Noorwegen, Spanje en Zweden. Elke zone heeft zijn eigen bepalingen en het is meestal zeer onduidelijk of deze zone's ook voor motorfietsen gelden.
Als elk land zijn eigen milieu- en tolstickers invoert, dan is je de hele motorfiets volgeplakt als je een rondje Europa gaat doen.
Vele websites berichten hierover, maar of het altijd compleet is? Er bestaat ook de website http://urbanaccessregulations.eu/, die tot 23 december 2017 gesponsord werd door de Europese Commissie. Vanaf 23 december 2017 wordt de website gerund op basis van commerciële financiering door Sadler Consultants Ltd. Op de disclaimer staat dat de informatie niet correct hoeft te zijn; alleen de officiële websites zijn bepalend. Er staat ook geen datum vermeld op de publicaties op deze website, dus het is niet te achterhalen of deze regels up-to-date zijn. Bij de Algemene voorwaarden staat ook vermeld dat deze website is bedoeld voor auto's. Nou, daar heb je als motorrijder wat aan. Ook de website van de ANWB heeft de nodige informatie over milieuzones.
Er zijn, voor zover ik kan achterhalen, op dit moment milieuzones voor motorfietsen te vinden in (ik geef geen garantie):
- België - Antwerpen, op de officiële website staan beperkingen vermeld voor voertuigen, maar het is onduidelijk of dit ook voor motorfietsen geldt; een motorfiets is tenslotte ook een voertuig. Op de website https://lez.antwerpen.be/?Taal=NL kan gecontroleerd worden of je voertuig voldoet aan de emissie eisen. Dit werkt ook bij motorfietsen. Op sommige onofficiële websites staat dat deze mileuzone niet geldt voor motorfietsen en ook bij de FAQ op de officiele website wordt hier melding van gemaakt. Brussel heeft op 1 januari 2018 een milieuzone ingevoerd, maar de wetgeving is niet van toepassing op motorfietsen. Gent, Mechelen en Willebroekhebben ver gevorderde plannen. Ook Wallonië bezint zich op een milieuzone.
- Denemarken - volgens de officiële website van Denemarken alleen voor voertuigen van 3500 kg of meer.
- Duitsland - in bijna alle grote steden, middels een milieusticker. Volgens de officiële website van het umweltbundesamt gelden deze milieuzones niet voor motorfietsen
- Frankrijk - in Parijs; volgens de officiële franse website is een milieusticker ook noodzakelijk voor motorfietsen. Motorfietsen van vóór 1 juni 2000 krijgen geen sticker en mogen deze permanente milieuzone dus ook niet in. Na 4 juli 2019 moeten de motorfietsen voorzien zijn van minimaal een Crit'Air sticker 3 (euro 2 of beter). In 2022 moeten motorfiets voorzien zijn van minimaal een Crit'Air sticker 2 (euro 3 of beter). De milieusticker heeft een doorsnede van 8 cm en moet aan de voorkant van het voertuig worden geplakt. Op de voorkant van een motorfiets is volgens mij alleen geen plaats voor zo'n sticker. De sticker is eenvoudig te bestellen op de officiële website https://www.certificat-air.gouv.fr/en/ en kost €
4,21. De levertijd is officieel 10 werkdagen en in april 2019 viel na 10 kalenderdagen inderdaad de sticker op de mat. De levertijd kan evenwel oplopen tot 4 - 6 weken. Een paar dagen na de aanvraag van deze sticker wordt een e-mail met de factuur ontvangen. Het onderste deel van de factuur kan gebruikt worden om aan te tonen dat de Crit'Air sticker is aangevraagd en de motorfiets voldoet aan de eisen.
Er is een permanente milieuzone in het centrum van Parijs en er zijn tijdelijke milieuzones (bij extreme luchtvervuiling) in Grenoble, Lille, Lyon, Straatsburg, Toulouse en de Mont Blanc tunnel. Vele steden volgen en inmiddels zijn er al 28 tijdelijke milieuzones. Een milieusticker is in een tijdelijke milieuzone alleen nodig als de milieuzone actief is. Hoe vaak de tijdelijke milieuzones actief worden, heb ik nog niet kunnen achterhalen. De vervuilingswaarden voor de Europese steden staan op https://www.airqualitynow.eu/nl/index.php, maar het is niet duidelijk wat de grenswaarde is voor het activeren van een tijdelijke mileuzone.
Een groot aantal steden (Clermont Auvergne Métropole, Eurométropole de Strasbourg, Grand Lyon, Grand Reims, Grenoble Alpes Métropole, Métropole Aix-Marseille Provence, Métropole de Toulon Provence Méditerranée, Métropole du Grand-Paris, Métropole Nice Côte d’Azur, Métropole Rouen Normandie, Montpellier Méditerranée Métropole, Parijs, Saint-Étienne Métropole, Toulouse Métropole) gaan ook een Low Emission Zone invoeren. Vanaf het voorjaar van 2019 worden deze LEZ's ingevoerd en er is minimaal een Crit'Air sticker 5 nodig (in 2020 Crit'Air sticker 4; in 2022 Crit'Air sticker 3). In Parijs geldt deze LEZ (of ZFE in het Frans) voor heel Parijs, m.u.v. het centrum, want daar is de milieuzone al actief.
- Groot Brittanië - er bestaan LEZ's in Brighton, Norwich, Nottingham en Oxford, maar deze gelden alleen voor bussen. London heeft een Low Emission Zone, maar volgens de officiële website is deze niet van toepassing op motorfietsen (t/m 7 april 2019). Ook de Congestion Charge in Londen is overigens niet van toepassing op motorfietsen. Ook Durham heeft zo'n Congestion Charge, maar ook deze geldt niet voor motorfietsen.
Vanaf 2019 gaan veel steden een Ultra Low Emission Zone (ULEZ) invoeren, die ook van toepassing wordt op motorfietsen. In Londen wordt dit per 8 april 2019 ingevoerd en motorfietsen moeten voldoen aan de Euro 3 norm. Voldoet de motorfiets hier niet aan, dan moet per dag (middernacht tot middernacht) £ 12,50 worden betaald. Alles over deze betaling kan gevonden worden op de "Transport For London" website. De ULEZ wordt gehandhaaft via het kenteken, maar bij buitenlandse voeruigen zal dit vermoedelijk niet automatisch mogelijk zijn. Op de Londense website kan een aanvraag worden gedaan voor toestemming van een buitenlands voertuig (met kopie kentekenbewijs). Dus gelijk maar even een aanvraag gedaan om te kijken of ik toestemming krijg. En inderdaad kreeg ik na twee werkdagen de bevestiging dat mijn kenteken opgenomen is in de database en dat ik probleemloos met mijn motor de ULEZ in kan rijden. Dat is nog eens goed geregeld. Althans: het was goed geregeld, want tegenwoordig moet je een "charging account" aanmaken en daar heb ik geen zin in. Wordt vervolgt.
- Hongarije - in Boedapest, en andere grote steden, zijn milieuzones ingesteld die in werking treden bij smogalarm. In geval van smogalarm mogen alleen voertuigen met Euro 5 of hoger nog rijden (een motorfiets is sinds 2017 Euro 4 ?!). Verdere informatie heb ik (nog steeds) niet kunnen achterhalen, omdat de officiele websites alleen in het Hongaars beschikbaar zijn.
- Italië (veel steden) - veel Italiaanse steden en regio's een milieuzone ingesteld, de 'Zona a Traffico Limitato' of ZTL, die ook van toepassing is op motorfietsen. In deze zones wordt het verkeer op beperkte tijden toegelaten en/of alleen met een speciale ontheffing, afhankelijk van de lokale regelgeving. De regels voor deze milieuzones zijn ingewikkeld en ondoorzichtig; de boetes kunnen echter hoog zijn.
Een ZTL kan ingesteld zijn om de zone verkeersluw te maken, maar ook vanwege milieu overwegingen. Zijn beide argumenten van toepassing (zoals bijvoorbeeld is Aosta), dan is de boete het dubbele (ca. € 240). Deze milieuzones kunnen daarom beter gemeden worden.
De milieuzones worden aangegeven door een verbodsbord met daarbij het opschrift 'zona traffico limitato'. Als het verbod alleen gedurende bepaalde tijden geldt, staat dit op het verkeersbord aangegeven. Een onderbord geeft aan voor wie de afsluiting niet geldt. Informatie is te vinden op Urbanaccesregulations of de ANWB website. Bij het reserveren van een hotel moet hier ook rekening mee worden gehouden en sommige boekingsites geven hierover ook informatie. Bellen met het hotel is natuurlijk altijd aan te raden.
- Nederland - ook in Nederland begint een wildgroei te ontstaan op het gebied van Milieuzones. Zo heeft Utrecht een milieuzone, die niet van toepassing is op motorfietsen. Ook Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben een milieuzone; deze niet gelden nog niet voor motorfietsen.
De locatie van de milieuzones is eenvoudig te vinden, maar de meeste gemeenten hebben wel een heel erg slecht omschreven regelgeving.
De gemeente Maastricht heeft een dubieuze omschrijving van de MZ: "In de milieuzone mogen alleen voertuigen rijden die voldoen aan de regels van de milieuzone". De regels staan er alleen niet bij en zijn ook niet te vinden, maar hebben vermoedelijk betrekking op vrachtauto's.
Er zijn milieuzones in Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en waarschijnlijk nog wel meer. Elke gemeente heeft eigen regels, die niet of nauwelijks te achterhalen zijn. De meeste zones hebben echter alleen betrekking op het vrachtverkeer, diesel personenauto's, brommers en scooters. Motorrijders hebben er (nog) geen last van. Overigens gaan in de politiek stemmen op om de eisen voor de milieuzones voor elke stad gelijk te trekken.
- Noorwegen - in Bergen, Oslo en Trondheim wordt een LEZ overwogen, of het is al ingevoerd. Informatie is verder niet te vinden, maar vermoedelijk gaat om een verbod op diesel voertuigen.
- Oostenrijk
De milieuzones in oostenrijk gelden alleen voor vrachtverkeer.
- Spanje - In sommige Spaanse steden, zoals in Madrid en Palma, zijn milieuzones ingericht. Deze zones worden aangegeven met borden met het opschrift Area de prioridad residencial (alleen toegankelijk voor vergunninghouders). Het inrijden van deze gebieden kan forse boetes opleveren en er wordt met behulp van camera's gecontroleerd.
In Barcelona is een milieuzone ingesteld die actief wordt als de luchtvervuiling te hoog wordt. Voor de meeste voertuigen betekent dit dat alleen voertuigen met euro 4 of hoger de stad nog in mogen.
Tot december 2018 waren motoren hiervan vrijgesteld. Vanaf december 2018 mag je niet in de Barcelona LEZ rijden als de LEZ vervuiling te hoog is en je motorfiets van voor het Euro 2 tijdperk is (voor 2003). Je moet hiervoor weer zo'n mooie grote ronde sticker aanschaffen. Een en ander is terug te lezen op de officiële Barcelona-website https://ajuntament.b...w-emission-zone. Bij de keuze 'Know more...' - 'FAQ' wordt het verder duidelijk gemaakt. Een soortgelijke milieuzone ingevoerd in Valencia en Valladolid.
De stad Vitoria-Gasteiz (Baskenland) heeft een superblocks model ingevoerd en meer daarover is te lezen op de CIVITAS website. Van deze verkeersregeling, gesponsord door de EU, snap ik nog steeds echt helemaal niets.
Van de andere steden heb ik geen officiële informatie kunnen vinden.
- Tsjechië - Praag heeft een milieuzone ingesteld in de binnenstad, die op dit moment alleen van toepassing is op bussen en vrachtwagens. Per 1 januari 2017 zou dit ook van toepassing worden op het overige verkeer. Om deze milieuzone in te mogen, moest een sticker - ja, weer zo'n grote van 8 cm doorsnede - worden aangeschaft. Ook motorfietsen zouden onder deze regeling vallen. De regeling is echter voor onbepaalde tijd uitgesteld, maar details ontbreken. Het vignet is verkrijgbaar bij de verkeersafdeling van de gemeente Praag. Het zal ook mogelijk worden om een vignet online te kopen. Dit vignet wordt in de toekomst ook in andere Tsjechische steden ingevoerd; het tijdschema ontbreekt. Vooralsnog is er dus (nog) geen milieuzone voor motorfietsen en personenauto's. Eventuele details zijn te vinden op www.praha.eu
- Zweden - de Low Emission Zones hebben alleen betrekkingen op bussen en vrachtauto's. Ook wordt er een Congestion Tax geheven in Göteborg en Stockholm. In beide steden zijn motoren hiervan vrijgesteld.
De verwachting is dat deze regelgeving in de nabije toekomst nog drastisch wordt uitgebreid, zodat ik verwacht dat het al snel helemaal niet meer te volgen zal zijn. Elke zone heeft zijn eigen bepalingen en het is meestal zeer onduidelijk of deze zones ook voor motorfietsen gelden.
Ook is het de vraag of er op motorfietsen
voldoende ruimte is om alle milieu- en tolstickers een plekje te geven. Bij milieustickers gaat het om exemplaren met een diameter van maar liefst 8 cm. Alle milieu- en tolstickers moeten dan ook nog op de voorkant van het voertuig worden aangebracht .... onmogelijk!
Het bovenstaande overzicht in uiteraard onder voorbehoud. De meeste informatie is slecht te vinden en ook de verschillende talen van de officiële websites maakt het er niet echt beter op. De zoekmachines kunnen het daardoor vaak slecht of helemaal niet vinden. De website http://urbanaccessregulations.eu/ geeft dan eigenlijk de meest volledige informatie, alhoewel de correctheid niet wordt gegarandeerd. Deze website is sinds december 2017 een commerciële onderneming geworden en ik begin nu al te twijfelen aan de juistheid ervan; vele interne links op deze website werken namelijk al niet meer.
Milieusticker Frankrijk
door Luuk - update 06 maart 2019
Met grote regelmaat is er nieuws over bureaucratische innovaties in Frankrijk. Zo kwamen er de afgelopen jaren voorschriften over reflecterende kleding, helmstickers en alcohol tester's. Gelukkig is geen van deze voorschriften meer van toepassing op ons. De nieuwste bureaucratische innovatie is de invoering van een verplichte milieu-sticker voor motorfietsen in diverse steden.
Bestuurders van oudere motorfietsen moeten voortaan, bij een bezoek aan een stad, bereid zijn om met de motorfiets aan de hand af en toe een wandeling te maken. Voertuigen van vóór 1 juni 2000 krijgen namelijk geen Franse Milieu sticker.
Deze zogenaamde "Crit'Air" - sticker is bedoeld voor binnensteden die een "Zones à Circulation Restreinte" (ZCR) hebben ingevoerd. De stad zelf bepaalt welke categorie voertuigen de stad in mogen en geven dit aan op borden. Er bestaan voor motorfietsen 5 categorieen:
Crit'Air-Klasse |
Norm |
eerste inschrijving |
---|---|---|
1 | EURO 4 | vanaf 1 januari 2017 |
2 | EURO 3 | 01-01-2007 t/m 31-12-2016 |
3 | EURO 2 | 01-07-2004 t/m 31-12-2006 |
4 | geen norm | 01-06-2000 t/m 30-06-2004 |
geen "Crit’Air" | geen norm | voor 01-06-2000 |
Het is overigens wel grappig om te zien dat voor motorfietsen klasse 1 overeen komt met EURO 4 en klasse 4 overeen komt met EURO 1 (of nul). Als er in de toekomst een EURO 5 of 6 norm voor motorfietsen komt, dan moet de Crit'Air-classificatie natuurlijk worden herzien en moet iedereen een nieuwe sticker kopen.
Meer informatie is te vinden op: https://www.crit-air.fr/nl.html. Deze website geeft alle informatie, maar bij het bestellen kom je uit bij de website van Green-Zones Gmbh in Berlijn. Via deze website is deze sticker te bestellen voor € 29,65 en de sticker wordt thuisgestuurd.
Bij de officiele franse website https://www.certificat-air.gouv.fr/en/ is deze stickers ook te bestellen en dan kost het maar € 4,21. Toch een beetje voordeliger en de sticker wordt ook thuisgestuurd. De levertijd zou ca. 10 dagen zijn, maar dit kan opgelopen naar ca. 4 tot 6 weken.
Milieusticker(tje) Frankrijk
door Luuk - update 06 maart 2019
Bij de officiële Franse website https://www.certificat-air.gouv.fr/en/ is de Franse milieusticker te bestellen.Deze sticker kost slechts € 4,21 en de sticker wordt thuisgestuurd. De levertijd zou volgens de berichten ca. 10 dagen zijn, maar dit kan wat oplopen voordat het stickertje in huis is.
Nou ja, stickertje ....... met een doorsnede van bijna 8 cm is er echt wel sprake van een heuse sticker.
De sticker kan achter de voorruit worden geplakt en wel rechts onder aan de ruit. Daar zit bij auto's vaak al de Duitse milieusticker, dus wellicht moet deze sticker er overheen worden geplakt?? Bij een motorfiets is die plek meestal wel vrij, als er tenminste geen tolstickers op die plek zitten.
De sticker kan ook, als de voorruit ontbreekt, op de voorkant (!) van het voertuig worden geplakt. Nou is voor zo'n grote sticker eigenlijk nooit plaats op de voorkant van een motorfiets en dus hoe dit bij een motorfiets moet is mij een raadsel. Je zal maar een "naked bike" hebben, want dan is het glas van de koplamp het enige oppervlak aan de voorkant.
Verder is deze sticker zo ontzettend lelijk, dat mijn milieusticker een plekje in mijn tanktas krijgt. Opplakken kan immers altijd ter plekke nog, als het echt nodig is. Als je thuiskomt bestel je gewoon voor € 4,21 een nieuwe sticker voor in de tanktas en haal je de oude sticker weer van je motorfiets af.
Boetes voor burgers van de EU worden vanaf 1 april 2017 uitgeschreven. De Franse staatsdrukkerij, de enige die deze sticker mag printen, kan zo af en toe de enorme vraag niet aan. Even uitkijken dus en de sticker bijtijds bestellen.
Milieusticker(tje) Spanje
door Luuk - 06 maart 2019
In sommige steden in Spanje is een milieusticker verplicht. Ook hier is een milieusticker ontworpen, om het verkeer te reguleren als de milieuzone actief is.
Meer informatie is te vinden op de officiele spaanstalige website www.dgt.es.
Deze sticker is verkrijgbaar bij de Spaanse postkantoren en de kosten bedragen € 5. Alleen ..... waar plak je die nu weer?